Veel mensen maken zich zorgen over de (toekomstige) impact van generatieve AI op hun baan. En dat is niet verrassend: de verwachting is dat maar liefst 90% van alle banen in de komende tien jaar wordt beïnvloed door generatieve AI. De helft van deze banen zou zelfs aanzienlijk getroffen kunnen worden – en onderzoek toont aan dat hierdoor de kloof tussen mannen en vrouwen op de werkvloer zelfs groter kan worden.
Het New Work, New World onderzoek van Cognizant en Oxford Economics laat zien dat generatieve AI een grotere impact zal hebben op vrouwen dan op mannen op de werkvloer. En ze lijken het zelf ook te weten. Er zijn namelijk meer vrouwen (41%) dan mannen (35%) die denken dat generatieve AI een negatieve invloed gaat hebben op hun werk. dit vermoeden is niet geheel onterecht. Jane Livesey, EVP bij Cognizant, licht toe waarom vrouwen een groter risico lopen dan mannen dat hun baan wordt aangetast door generatieve AI én waarom het essentieel is dat bedrijven actie ondernemen om vrouwen te beschermen tegen de oneerlijke impact van deze technologie op hun banen en carrières. Groter aandeel vrouwen op kantoor Bied trainingen en omscholing om de kansen van generatieve AI te ontdekken Empathie stelt werknemers in staat om de behoeften en gevoelens van klanten en collega’s te begrijpen en daarop in te spelen, iets wat AI niet kan repliceren. Dit leidt tot betere klantrelaties en een positievere werkcultuur. Cognitieve diversiteit, het hebben van verschillende denkwijzen en achtergronden binnen een team, zorgt ervoor dat problemen vanuit meerdere perspectieven worden bekeken en opgelost. Dit maakt het mogelijk om innovatief en flexibel te blijven in een snel veranderende wereld. Het bieden van (online) trainingen of kennissessies door experts kunnen hieraan bijdragen. Maak goed gebruik van de winst die generatieve AI oplevert Een cruciaal aspect is het zorgen voor een diverse vertegenwoordiging op bestuursniveau – vooral voor vrouwen. Vrouwen een stem geven in de besluitvorming op het gebied van generatieve AI is essentieel voor het bouwen van inclusieve technologie en het effectief inzetten ervan in verschillende sectoren. Een focus op diversiteit komt niet alleen de AI-ontwikkeling ten goede, maar zorgt ook voor betrouwbaardere AI-resultaten. Op deze manier worden ook structurele vooroordelen aangepakt en komt de weg vrij voor technologische ontwikkelingen die rechtvaardiger zijn en meer impact maken. Bedrijven die progressief denken over de inzet van generatieve AI, doen er goed aan om hun intenties duidelijk te communiceren met hun medewerkers, andere stakeholders en de medewerkers van deze stakeholders. De meerderheid van de consumenten denkt namelijk dat vooral bedrijven de meeste vruchten zullen plukken van generatieve AI, en dat werknemers er het minst van gaan profiteren. Om ervoor te zorgen dat de inzet van AI ten goede komt aan zowel het bedrijf als zijn medewerkers, is het essentieel dat bedrijven hun medewerkers goed meenemen en begeleiden in de ontwikkelingen op dat gebied. Daarbij is het belangrijk om bewust te zijn van de ongelijkheden die kunnen ontstaan tussen mannelijke en vrouwelijke collega’s. Om een inclusieve werkomgeving op AI-gebied te waarborgen, is het verstandig dat bedrijven nu volop inzetten op bewustwording en training. Deze maatregelen dragen ook bij aan een rechtvaardige implementatie van generatieve AI in het bedrijfsleven. Want als generatieve AI zijn ambitieuze doelen gaat bereiken, mag niemand bewust achterblijven bij deze revolutionaire technologie. |