Een op de honderd vrachtwagens op de Europese wegen is ‘dodelijk ongeschikt’ om veilig de weg op te gaan gevaarlijk ongeschikt om te rijden. Deze gegevens zijn het resultaat van de laatste handhavingsactie van ROADPOL Truck&Bus die in oktober een week lang is uitgevoerd.
17 nationale politiediensten namen deel aan de campagne die gericht was op de controle van commercieel goederen- en personenvervoer. Volgens hun feedback werden 223.314 vrachtwagens en 113.437 bussen gecontroleerd. Tijdens deze controleweek werden 67.519 overtredingen geconstateerd (vrachtwagens: 60.480, bussen: 7.039). In 2.070 gevallen of bijna 1% van de controles werd de verdere reis van de vrachtwagen als te gevaarlijk beschouwd en werden de voertuigen aangehouden totdat de vrachtwagen of de lading weer in goede staat was.
Percentage
Het klachtenpercentage bedroeg 22,81% voor het vrachtvervoer en 5,91% voor de bussen. “Voor het vrachtverkeer betekent dit dat bij bijna één op de vier gecontroleerde vrachtwagens een of meer overtredingen werden geconstateerd. Hieruit blijkt dat het vrachtverkeer een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid en dat controle essentieel is. Het hoge klachtenpercentage weerspiegelt ook het zeer hoge opleidingsniveau van Europese politieagenten op het gebied van controles in het zware verkeer”, aldus Henk Jansen, secretaris van de operationele werkgroep van ROADPOL.
De meeste overtredingen werden geconstateerd op het gebied van snelheid (11.565), technische overtredingen (3.307), veiligheidsgordels en andere veiligheidsvoorzieningen (4.255). In 3.307 gevallen (3.232 vrachtwagens, 75 bussen) werden ernstige technische gebreken vastgesteld. Bij 1.583 vrachtwagens (< 12 ton), 519 vrachtwagens (> 12 ton) en 152 bussen werd overgewicht vastgesteld.
Er werd een ernstig aantal rij- en rusttijdovertredingen geconstateerd, evenals gewoon geknoei met de tachograaf. 8.277 chauffeurs (vrachtwagens 7.808, bussen 469) overtraden de in heel Europa geldende sociale voorschriften, wat betekent dat zij langer dan wettelijk toegestaan met hun voertuig reden zonder zich aan de verplichte pauzes te houden. 6.675 keer werden de voorgeschreven tachografen niet correct beheerd. In 260 gevallen werden manipulaties van digitale tachografen vastgesteld.
“Het rommelen met de instellingen van de tachograaf of zelfs het manipuleren ervan neemt elk jaar grotere vormen aan. De reden voor dit soort fraude is wellicht de aanhoudende concurrentiedruk in deze nog steeds groeiende sector. De financiële voordelen voor vervoerders mogen dan groot zijn, de risico’s voor de verkeersveiligheid zijn groter”, aldus Jansen. Volgens hem kunnen vooral door vermoeidheid van de chauffeur aanrijdingen ontstaan met ernstige gevolgen, niet alleen voor de chauffeur van de vrachtwagen of bus zelf, maar ook voor andere weggebruikers.
Onder invloed
Helaas werden ook 199 chauffeurs onder invloed van alcohol en 53 chauffeurs onder invloed van drugs aan het wegverkeer deelgenomen. Veel van deze overtredingen (zoals snelheid, onvoldoende ladingzekering, vermoeidheid van de bestuurder en technische gebreken van de voertuigen) zijn vaak de belangrijkste oorzaken van ernstige botsingen en moeten worden tegengegaan door controles op het vrachtverkeer.
Naast de bestraffing van overtredingen worden de chauffeurs door middel van gesprekken ter plaatse gewezen op de gevaren van onvoldoende vastzetten van de lading, het niet dragen van de veiligheidsgordel, vermoeidheid door overschrijding van de rijtijden of het voortdurend toenemende probleem van afleiding achter het stuur door bijvoorbeeld het gebruik van mobiele telefoons of andere elektronische apparaten.
Deze keer vonden de controles in 7 landen (België, Bulgarije, Denemarken, Finland, Frankrijk, Roemenië en Slowakije) plaats in samenwerking met de Europese Arbeidsautoriteit (ELA0.