Eén op de drie Nederlanders laat rekening vaker liggen

Steeds meer Nederlanders kampen met geldproblemen, zo blijkt uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report (ECPR) van credit managementorganisatie Intrum onder 20,000 personen in 20 verschillende Europese landen.  Zo geeft bijna een derde (30%) van de Nederlanders aan dat ze in de afgelopen twaalf maanden minimaal één of meerdere keren een rekening niet of te laat hebben betaald. Vorig jaar lag dit percentage lager. Toen liet 23% zijn rekening vaker liggen.

Bijna de helft (47%) van de Nederlanders geeft geldgebrek aan als belangrijke reden voor het niet of later betalen van hun rekeningen. Ook dit percentage is met ruim 10% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Andere redenen voor het niet of later betalen van rekeningen zijn simpelweg het vergeten om te betalen (47%), gevolgd door technische issues tijdens het betaalproces (12%) en het feit dat er op een bepaald moment onvoldoende saldo was door achterstallige uitbetalingen vanuit overheidsinstanties (6%). Verder heeft 15% van de Nederlanders, in het afgelopen jaar, minimaal één of meerdere keren de limiet van hun creditcards bereikt of zelfs geld geleend om rekeningen te kunnen betalen.

Nederlanders zijn kritisch als het gaat om welke rekeningen ze voorrang geven. Als eerst worden de woonlasten betaald. Het betalen van de hypotheek (30%) en de huur (29%) zijn rekeningen die door Nederlanders het belangrijkst vinden. De rekening van het gas, water en elektra (19%) sluit de top drie af. Het is duidelijk dat variabele lasten minder prioriteit hebben.

Het bedrijfsleven daarentegen is wat minder populair bij het betalen van rekeningen en wordt daarbij als het ware dubbel geraakt. De gestegen loonkosten, maar ook de stijging van energie- en grondstofprijzen hebben het afgelopen jaar stevig ingehakt op de winstmarges van bedrijven. Daar bovenop komt nu het groeiende probleem van geldgebrek onder consumenten met wanbetaling als gevolg. Geldgebrek (47%) is echter niet de enige reden waarom Nederlanders te laat betalen. Ongeveer de helft van de consumenten die laattijdig betalen, doet dat omwille van administratiestress of laksheid (47%). Eén op tien betaalt zelfs bewust te laat om zelf langer over zijn geld te kunnen beschikken..