De detailhandel heeft in maart 4,1% meer omgezet dan in maart 2022, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 7% lager. De omzet van de foodsector groeide met 9,2%, terwijl de omzet van de non-foodsector kromp met 1,5%. Online is 3,4% meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,1% hoger dan in maart 2022.
De omzet van de non-foodwinkels kromp in maart 2023 met 1,5%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 9,6% lager dan een jaar eerder.De winkels in meubels en woninginrichting, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica hebben in maart meer omgezet dan in maart 2022. Daarentegen hebben de winkels in recreatie-artikelen, de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) in maart minder omgezet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 9,2% meer omzet behaald dan in maart 2022. Het verkoopvolume was 5,7% lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 10,4% hoger, de omzet van de speciaalzaken was 0,4% hoger.
Online ruim drie procent meer omgezet
De online omzet was in maart 3,4% hoger dan in maart 2022. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,3% meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 4,2% lager.
De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de consumentenelektronica lag in maart hoger dan in maart 2022. De online omzet van kledingwinkels lag in maart 2023 lager dan een jaar eerder.