CEO’s investeren meer in innovatie en verkennen andere sectoren; bedrijven die kiezen voor verandering, worden daarvoor beloond

Bij CEO’s wereldwijd leeft het besef dat ze hun organisaties moeten veranderen om ze te laten voortbestaan, maar de meesten ondernemen daarvoor nog schoorvoetend acties. De CEO’s die wel investeren in innovaties van producten en diensten, of het verkennen van andere sectoren, worden daarvoor beloond met meer winstgevendheid, zo kan worden geconcludeerd uit PwC’s 28e CEO Survey.

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat steeds meer CEO’s het afgelopen jaar vernieuwingen in hun organisatie hebben doorgevoerd met het oog op de langere termijn. Het gaat dan vooral om het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Verreweg de meeste omzet halen organisaties echter nog uit hun corebusiness: meer dan 70%. Slechts zeven procent komt uit nieuwe, fundamenteel andere business en 15% van de omzet wordt gehaald ut uitbreiding van de corebusiness, zo geven de ca 4.700 ondervraagde CEO’s aan.

Veronique Roos-Emonds, lid van de raad van bestuur van PwC Nederland, vindt het op zich wel begrijpelijk dat CEO’s nog wat huiverig zijn om drastisch te vernieuwen’. “Ze worden geconfronteerd met genoeg uitdagingen op de korte termijn, zoals inflatie, druk door regelgeving en geopolitieke conflicten. Die maken het moeilijk om aanzienlijk te investeren in het transformeren van je organisatie.”

“Bedrijven komen langzamerhand in beweging en worden daarvoor beloond”

Toch ziet Roos-Emonds dat bedrijven langzamerhand in beweging komen en daarvoor ook worden beloond. “Met kleine stapjes innoveren ze wel. En ze verkennen nieuwe markten. De trend om op zoek te gaan naar nieuwe kansen in andere sectoren, wordt steeds duidelijker zichtbaar. Bijna veertig procent van de ondervraagde CEO’s geeft aan in nieuwe sectoren te zijn begonnen. Dat vind ik een hoog percentage. Organisaties die deze acties ondernemen, zien een toename van de winstgevendheid. Deze uitkomst sluit ook aan bij eerder onderzoek van PwC naar de relatie tussen het veranderen van het bedrijfsmodel en productiviteitsgroei.”

Op de vraag ‘Is uw bedrijf de afgelopen vijf jaar actief geworden in sectoren waarin het​voorheen niet actief was?’, antwoorden zes van de tien respondenten ontkennend. Daarentegen heeft 38% zijn werkgebied wel uitgebreid met nieuwe sectoren, terwijl 2% het antwoord op die vraag niet kan aangeven.

CEO’s zoeken nog naar de juiste wegen voor verandering

Op basis van de uitkomsten van de 28e CEO Survey spreekt Roos-Emonds dan ook over ‘een positieve ontwikkeling als het om vernieuwing gaat.’ “CEO’s beseffen allemaal dat ze moeten blijven vernieuwen om relevant te blijven. Strategische discussies over veranderende relevantie en impact op het businessmodel vinden regelmatig plaats in bestuurskamers, wat aantoont dat bedrijven nadenken over hun toekomst. Ze zoeken alleen nog naar de juiste wegen. Ons advies is om in elk geval te beginnen. Innoveer met kleine stappen, werk ideeën uit en test ze voordat je ze opschaalt.”