Bijna helft Amsterdammers voelt zich onveilig in het verkeer; elektrisch vervoer verlaagt veiligheidsgevoel  

 

 Bijna de helft van de Amsterdammers (45%) voelt zich onveilig in het verkeer, blijkt uit de Urban Road Safety Index 2024, een rapport van Cyclomedia, wereldleider in geodatatechnologie. Amsterdam staat hiermee op de vijfde plaats van een ranglijst van 32 Europese steden waar inwoners zich het minst veilig voelen in het verkeer. Het gevoel van onveiligheid in Amsterdam neemt jaarlijks toe: in 2023 voelde 41% zich onveilig, terwijl dit in 2022 nog 28% was. Deze trend wordt versterkt door de opkomst van nieuwe elektrische vervoersmiddelen.

Invloed van nieuwe mobiliteitsvormen
De meeste Amsterdammers (83%) vinden dat de verkeersveiligheid verslechtert omdat de infrastructuur niet is aangepast aan nieuwe vervoersmiddelen zoals e-bikes, e-scooters, bakfietsen en gedeelde mobiliteit. Het onderzoek benadrukt het belang van het moderniseren, wat niet alleen kan leiden tot veiligere verkeerssituaties, maar ook tot verandering in het verkeersgedrag. Zo voelt 56% van de Amsterdammers zich onveilig op de huidige fietspaden. Als deze verbreed worden en wandelroutes worden verbeterd, geeft 61% van de Amsterdammers aan vaker de fiets of de benenwagen te nemen in plaats van de auto.

Adviezen voor het stadsbestuur
Naast het verbreden van fietspaden wijst de Urban Road Safety Index op het belang van betere scheiding tussen verschillende verkeersstromen, zoals wegen, fietspaden, busbanen en tramsporen. Op Europees niveau is dit de meest genoemde maatregel om de verkeersveiligheid te verbeteren. De belangrijkste aandachtspunten in Amsterdam zijn:

 

  1. Betere scheiding tussen weg, fietspad, busbaan en tramspoor (70%)
  2. Verbetering van fietspaden (51%)
  3. Overzichtelijkere kruispunten (39%)
  4. Betere wegmarkeringen (22%)
  5. Verbod op auto’s in het stadscentrum (21%)

 

Wethouder Melanie van der Horst: “Ik herken de zorgen uit dit onderzoek helaas heel goed, het verkeer wordt steeds drukker en ook de snelle opkomst van verschillende soorten elektrisch vervoer zorgt voor veel onveiligheid op straat. Dat mensen hierdoor weer vaker de auto pakken in plaats van te fietsen of lopen is echt een heel zorgelijke ontwikkeling. We kunnen natuurlijk niet ineens de infrastructuur in de hele stad aanpassen, maar we werken hier wel elke dag aan. We voegen steeds meer schoolstraten en fietsstraten toe, we maken fietspaden breder en pakken onveilige kruisingen aan.”

Steun van inwoners

Ondanks de uitdagingen laat het onderzoek ook positieve ontwikkelingen zien. Zo steunt 68 procent van de Amsterdammers de verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur in de binnenstad, een maatregel die de gemeente eind 2023 heeft ingevoerd. Er is dus breed draagvlak voor deze maatregel, waarbij veel inwoners van de hoofdstad erop vertrouwen dat een lagere snelheid leidt tot een betere verkeersveiligheid.Van der Horst: “Binnenkort worden de eerste resultaten van de verlaging van de maximumsnelheid bekend, maar ik ben al blij met de brede steun die uit dit onderzoek blijkt. Daarnaast is het beperken van de snelheid van de fietsen nu een van mijn belangrijkste prioriteiten. Dat is nu echt een groot probleem voor veel Amsterdammers en een van de redenen dat er veel ongelukken plaatsvinden met kinderen. Hoewel onze politie hier al stevig op handhaaft, hoop ik dat het Rijk snel met extra maatregelen komt, om de straten weer veiliger te maken.”

“De verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur verbetert de verkeersveiligheid in Amsterdam. Hoewel dit een goede stap is, vraagt de opkomst van nieuwe mobiliteitsvormen, zoals e-bikes, om voortdurende aanpassingen van de stedelijke infrastructuur. Het investeren in bredere fietspaden en veilige wandelroutes is bijvoorbeeld nodig om ruimte te bieden aan deze nieuwe mobiliteitsvormen en de veiligheid op straat te verbeteren”, aldus Jeroen Balk, Account Manager Mobility Solutions bij Cyclomedia.