Van 16 tot en met 22 september
vindt de European Mobility Week 2021 plaats, met dit jaar als thema ‘Safe and
Healthy with Sustainable Mobility’. Deze week is de afgelopen jaren uitgegroeid
tot hét moment om duurzame vormen van vervoer en bewust autogebruik onder de
aandacht te brengen. Een belangrijk focuspunt van deze campagne is de toekomst
van het elektrisch rijden. Dat elektrische voertuigen (EV’s) steeds meer
ingeburgerd raken, blijkt ook uit cijfers van AutoScout24. Het Europese online autoplatform voor gebruikte en nieuwe auto’s
ziet een groeiende vraag naar EV’s.
Het aantal kwalitatieve leads dat AutoScout24 in augustus met gelieerde dealers
deelde was ruim 200% meer dan begin 2018 – deze stijging lag in augustus 2020
nog op zo’n 100%. Bovendien steeg in diezelfde periode de gemiddelde prijs van
een EV van 37.866 euro naar 42.296 euro – een hoge stijging vergeleken met het
reguliere aanbod van nieuwe en tweedehandsauto’s, waar de gemiddelde prijs
27.500 euro is.
De
populairste merken
De subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s was in januari
binnen een week alweer leeg, wat niet zo verrassend was. De aandacht van
consumenten verschoof duidelijk naar de tweedehandsmarkt, want begin september
raakte ook die subsidiepot leeg. In augustus van dit jaar bleek het elektrische
AutoScout-aanbod met ongeveer 60% te zijn toegenomen ten opzichte van augustus
vorig jaar. Waar het aanbod vorig jaar augustus nog op 8.001 EV’s lag, was dit
aanbod een jaar later alweer uitgebreid tot 12.616. De succesvolle opkomst van
de elektrische auto blijkt ook uit het feit dat er elke week nieuwe elektrische
modellen – en soms zelfs hele nieuwe merken verschijnen. Tesla blijft het meest
gezochte merk op AutoScout24, gevolgd door Audi, Volkswagen, Renault en BMW.
Als het gaat om populaire modellen, staat de Tesla Model S op nummer één. Ook
de Audi e-Tron en Tesla Model 3 zijn zeer gewild. De Renault ZOE prijkt op de
vierde plek en op plek vijf staat de Volkswagen Golf.
45% Nederlanders overweegt
elektrische of hybride auto
Een recent internationaal onderzoek van AutoScout24* onder
gebruikers bevestigt de groeiende interesse in elektrische auto’s: ruim een
derde van de ondervraagden geeft aan als eerstvolgende auto een elektrische of
hybride auto te overwegen (Nederland 45%; Duitsland, Oostenrijk en Italië 37%
en België 35%). Meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders zou wel
graag meer informatie krijgen over elektrisch rijden (61%), met name over de
onderhoudskosten en de voor- en nadelen van elektrisch rijden. Ook heeft nog
steeds meer dan de helft van de ondervraagden (54%) soms nog reserveringen wat
het overstappen op elektrisch rijden betreft. EV’s worden gezien als te duur en
niet geschikt voor dagelijks gebruik.