Allianz Trade: Groei Europese retailsector zet door

 
Het herstel van de Europese retailsector zet door, met Nederland als uitgesproken positieve uitschieter als het gaat om de terugloop van de faillissementen. Dat blijkt uit een recent rapport van Allianz Trade. De kredietverzekeraar voorziet een degelijke groei voor de Europese retail: +4% in 2025, +3% in 2026 en opnieuw +4% in 2027.

Over de Nederlandse situatie zegt Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: ”Kijken we puur naar de faillissementscijfers in de retail dan dalen die nergens in Europa zo hard als in Nederland. Namelijk -23% in de afgelopen 12 maanden. Maar die sprong zien we niet terug in de groei van de Nederlandse retail, die zit dicht bij het Europese gemiddelde. Dat is ook in lijn met het voorzichtige herstel van het Nederlandse consumentenvertrouwen zoals het CBS dat aangeeft. Sinds het dieptepunt in 2022 is er sprake van herstel, met een hapering in 2024. Sinds afgelopen voorjaar groeit het vertrouwen van de Nederlandse consument weer, met een duidelijke versnelling in november. Dat laatste laat het gemiddelde van Europa weer niet zien.”

Corona-effect

De sterke daling van de Nederlandse retail-faillissementen afgelopen twaalf maanden is volgens Geeroms een nawee van de corona-periode. “Door de ruimhartige steun van de overheid bleven de faillissementen hier tijdens en na de coronaperiode beperkt. Hierdoor was de remweg langer. Daarna volgde een inhaalslag in Nederland en zijn veel ongezonde bedrijven toch nog kopje onder gegaan toen de corona-steun wegviel en bedrijven het steungeld moesten terugbetalen. In 2023 en 2024 kende Nederland, en ook de retail, juist extreem hoge faillissementscijfers. Daarmee waren we koploper. Nu zie je een logische bounce back . Vandaar de meevallende cijfers voor de komende jaren.”

Gemengd beeld in Europa

De faillissementen in de Europese retailsector laten een gemengd beeld zien: naast de recorddaling in Nederland is er ook in Frankrijk (-2%) en het Verenigd Koninkrijk sprake van een afname. Dat geldt ook voor enkele Noord-Europese landen als Noorwegen en Denemarken. Daar tegenover staat de aanhoudende stijgende trend in Duitsland: +14%. In Italië en België blijft de middellangetermijn-trend nog opwaarts, maar de jongste cijfers tonen wel een duidelijke vertraging.

Geeroms: “Ik heb wel de indruk dat Nederlandse retailbedrijven structureel beter zijn voorgesorteerd op de toekomst dan veel Europese sectorgenoten.” Hij wijst op gezondere balansen, snellere digitalisering en sterke omnichannel-concepten. “Ze kunnen wendbaar inspelen op de consument.”

Twee trends

Allianz Trade constateert dat AI steeds dieper doordringt in alle schakels van de retailketen, van voorraadbeheer en logistiek tot pricing, klantsegmentatie en gepersonaliseerde marketing. Geeroms: “AI is dé sleutel tot snellere processen, lagere kosten en meer klantwaarde.”

Een andere trend is dat grote Chinese platforms hun marktaandeel in de VS en Europa flink zien dalen door strengere handelsregels en de afschaffing van btw- en douanevrijstellingen voor kleine zendingen.

 

IG&H-onderzoek: AI in verzekeren van hype naarrealiteit 

 

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt breed erkend als een mogelijke gamechanger voor de verzekeringssector maar de waarde blijft nog achter bij de belofte. Uit een nieuw onderzoek van consulting- en technologiebedrijf IG&H blijkt dat ongeveer 60% van de marktpartijen al uit de AI-experimenteerfase is gekomen. Daarvan weet 20% het zelfs al op schaal toe te passen. De overige 40% bevindt zich nog in een experimentele fase met AI of is nog helemaal niet begonnen.

 

Wie nu niet handelt,dreigtachteropteraken
AI staat inmiddels hoog op de strategische agenda van bestuurders. Investeringen groeien fors, maar de gerealiseerde waarde blijft nog achter bij de verwachtingen. Bijna de helft van de Nederlandse verzekeringsmarkt bevindt zich nog in de experimenteerfase.

“Wachten op perfecte technologie is een valkuil,” waarschuwt Casper van Hilten, Manager Insurance bij IG&H. “De koplopers die nú investeren in AI, realiseren al meetbare impact in kernprocessen zoals schadeafhandeling, underwriting en klantbediening. Vooruitgang komt door experimenteren, itereren, leren en opschalen.”

Waar AI vandaag al impact maakt

Volgens IG&H richt 60% van alle huidige AI-investeringen zich op de schademarkt, waar volumes en databeschikbaarheid groot zijn. AI wordt nu vooral ingezet om processen sneller en efficiënter te maken. Denk aan geautomatiseerde schadeafhandeling door het automatisch uitlezen van schadeformulieren, snellere acceptatieprocessen en copilots in klantcontactcentra. Deze toepassingen leveren directe operationele winst.

 

De markt digitaliseert razendsnel. “Er ligt een grote kans om meer strategische waarde te creëren met AI, die nu nog grotendeels onbenut blijft. Wie niet een koploper is kan wel een smart follower zijn, maar afwachten is geen optie meer.” vat Van Hilten samen.

 

 

###

 

.