De tweedehands automarkt doet het goed in vergelijking met de verkoop van nieuwe auto’s, zo blijkt uit cijfers van Aumacon. In Nederland werden vorig jaar één procent meer tweedehands auto’s verkocht, terwijl de nieuwverkoop met 20% daalde. De tweedehands auto is aantrekkelijk nu de bewegingsvrijheid is beperkt, meldt het economisch bureau van ABN AMRO in één van haar recente Headlines & Insights.
Dat de tweedehandsmarkt het tijdens corona beter doet, heeft volgens de economische specialisten van de bank mede te maken met het mijden van het openbaar vervoer om besmetting met het virus te voorkomen. “mRelatief veel mensen zochten naar vervangend vervoer en hiervoor blijkt de tweedehandsauto een goed alternatief. Een tweedehands auto is direct beschikbaar, in tegenstelling tot nieuwe auto’s met vaak een lange wachttijd. Daarnaast is een tweedehands auto doorgaans goedkohper in aanschaf en in de verzekering. Kosten speelden het afgelopen jaar wellicht extra grote rol, omdat een deel van de kopers mogelijk weer afscheid neemt van de auto op het moment dat de situatie weer normaliseert en een nieuwe auto bij doorverkoop relatief veel aan waarde verliest.”
Volgens brancheorganisatie Bovag namen de verkopen van tweedehands auto’s vooral toe in meer uitgestrekte provincies als Overijssel, Gelderland en Groningen, waar mensen sterk van vervoersmiddelen afhankelijk zijn. In de provincie Utrecht bleven de verkopen juist achter. “Dat de tweedehands auto tevens een alternatief was voor het vliegtuig is een tweede reden voor de gestegen verkopen, al was dit effect maar tijdelijk. Afgelopen zomer, toen de overheidsmaatregelen sterk waren afgeschaald, gingen mensen weer volop met vakantie. Daarbij kozen ze liever voor de auto dan te reizen in een kleine ruimte met veel anderen. Bovendien bleef de dreiging bestaan dat het internationale vliegverkeer ineens aan banden zou worden gelegd en een verre terugreis moeilijk zou worden. In juni en juli vorig jaar werden door autobedrijven respectievelijk 16 en 17 % meer occasions verkocht door autobedrijven aan consumenten”, aldus de onderzoekers.
Het is onzeker of de relatief hoge vraag naar occasions stand kan houden op het moment dat de crisis is beteugeld, zo vervolgen zij. “. Zoals gezegd is de tweedehands auto een relatief goedkoop en snel alternatief voor de reiziger die in ieder geval tijdens de pandemie het openbaar vervoer en het vliegtuig wil mijden. Anderzijds is het denkbaar dat kosten voorlopig bepalend blijven en de occasion dus in trek blijft. ABN AMRO verwacht dat de crisis na het verdwijnen van het virus nog enige tijd na zal ijlen, wat zich zal uiten in een toename van het aantal faillissementen, meer werkloosheid en daarmee terughoudendheid bij de consument om al te grote uitgaven te doen.”
Bron: Economisch Bureau ABN AMRO











