46% van de organisaties versnelt de toepassing van AI

Onderzoek van Airmic wijst op een algehele verschuiving van een ‘op controle gebaseerde aanpak’ naar een meer proactieve kijk op AI-adoptie. 46% van de respondenten in de Airmic Big Question-enquête van deze week zegt dat hun organisaties het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI)-oplossingen versnellen, terwijl 39% zei dat het gebruik van AI in hun organisatie constant bleef. Dit komt te midden van gemengde gevoelens, aangezien de verkoop van AI-chips door Nvidia verder is gestegen, terwijl in een rapport van Allianz over technologische trends wordt opgemerkt dat de opwinding rond AI is afgenomen.

Julia Graham, CEO van Airmic: “De duidelijke boodschap van Airmic-leden deze week is dat AI-oplossingen de manier zijn voor organisaties om de economische uitdagingen van vandaag aan te gaan, of het nu gaat om het verbeteren van de productiviteit of het innoveren voor groei. De opkomst van generatieve AI is de afgelopen jaren wellicht gepaard gegaan met een hype, maar de belofte van AI wordt steeds duidelijker nu het gebruik van AI een cruciale schaalbaarheidsdrempel bereikt.”

Terwijl de Amerikaanse aandelenmarkt de grootste daling kende in de week waarin China’s DeepSeek AI-app in januari opdook – in het bijzonder de ongekende daling van de aandelenkoers van Nvidia, de Amerikaanse chipproducent – sprongen de inkomsten van Nvidia vorige week met bijna 80% omhoog door de bloeiende verkoop van AI-chips.

Hoe-Yeong Loke, Head of Research bij Airmic: “Het is niets nieuws dat één sector de Amerikaanse aandelenmarkt domineert, zoals AI de laatste tijd doet. Maar voor sommige analisten is het gevaar van de huidige aandelenmarktzeepbel dat er een groeiende concentratie is in een historisch klein aantal aandelen met Silicon Valley als middelpunt. De volatiliteit in Amerikaanse aandelen sinds de introductie van China’s DeepSeek AI-app bewijst dat voor een deel – risicoprofessionals en hun organisaties moeten daar rekening mee houden, terwijl ze ook een langetermijnvisie moeten hebben op technologische ontwikkelingen.”

Respondenten in het Airmic Big Question-onderzoek van deze week meldden over het algemeen een algemene verschuiving in hun organisaties van een ‘op controle gebaseerde benadering’ van AI naar een meer proactieve kijk die de mogelijkheden van AI-oplossingen wil verkennen.

Leigh-Anne Slade, Head of Media, Communications and Interest Groups: “Airmic-leden erkennen dat de risico’s van het niet invoeren van AI groter zijn dan de kosten van het veranderen naar nieuwe processen. Niettemin zijn ze zich er ook van bewust dat AI de juiste oplossing moet zijn voor hun zakelijke uitdagingen, in plaats van een snelle oplossing of alleen omdat AI-oplossingen tegenwoordig gemakkelijker beschikbaar zijn.”