Zurich steekt bestuurders van ondernemingen hart onder de riem met praktische tips om Coronatijd goed door te komen

Het coronavirus heeft grote impact op het bedrijfsleven. De prognose is dan ook een forse toename in het aantal faillissementen. Daarmee neemt ook het risico toe dat bestuurders aansprakelijk worden gesteld. Dirk De Nil (CEO Zurich Benelux) steekt bestuurders een hart onder de riem en geeft in een brief tips om bedrijven door deze lastige tijd heen te loodsen. De vijf tips om de kans op een claim te voorkomen zijn: breng partijen in beeld die belang hebben in uw organisatie, blijf communiceren met alle relevante partijen, stel de juiste prioriteiten, opereer als één bestuur en laat Corona geen reden zijn ander  belangrijke zaken uit het oog te verliezen.

Een onderneming besturen in tijden van Corona brengt veel onzekerheid met zich mee. Compensatieregelingen van de overheid bieden ruimte voor interpretatie en voor veel bedrijven is het nog onduidelijk wanneer zij de reguliere bedrijfsvoering kunnen oppakken. Voor veel D&O-verzekeraars dan ook een moment om op de rem te trappen. In een markt die al aan het verharden was weten verzekeraars dat nog veel klappen gaan vallen. Denk alleen al aan een toename in faillissementen vanwege de voorspelde crisis.

Nu de Coronacrisis over haar eerste piek is, maken verzekeraars voorzichtige prognoses over uit te betalen claims als gevolg van COVID-19. Voor brandpolissen zal sneller blijken of die analyses kloppen dan voor bijvoorbeeld de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Sebastian Sieters, underwriter Financial Lines bij Zurich: ‘’De aard van dit risico maakt dat pas over aanzienlijke tijd duidelijk zal zijn welk bestuurlijk handelen direct of indirect schade heeft toegebracht aan derden of de onderneming zelf én of die schade ook toerekenbaar is aan het handelen en nalaten van een bestuurder.’’ Verzekeraars stellen zich bij het maken van voorlopige analyses vragen als: tot welke hoogte kunnen verliezen in omzet geaccepteerd worden als overmacht? En: wanneer had een bestuurder moeten begrijpen dat een faillissement onafwendbaar was geworden?

Sebastian Sieters: ‘’Dat er veel onzekerheid bestaat betekent niet dat we als verzekeraar geen duidelijk signaal af kunnen geven’’. Zurich stuurde daarom onlangs een brief* aan haar polishouders om bestuurders een aantal handvatten te geven voor de crisistijd. Dirk de Nil, CEO van Zurich Benelux; ‘’Juist nu is het belangrijk uw stakeholders in kaart te brengen en uw ondernemerschap te laten gelden. Communication is key, onderbouw waarom u tot een bepaalde beslissing gekomen bent.’’

Zurich geeft zelf graag het juiste voorbeeld. Sebastian Sieters: “Wij staan open voor business. Maar we moeten ons acceptatieproces wel aanpassen aan de omstandigheden. Dat zijn we al die bedrijven die bij ons verzekerd zijn ook verschuldigd. Zelf fit blijven om vierkant achter al onze relaties te kunnen staan in deze uitzonderlijke tijd. Dat proberen we waar te maken. Zo goed en zo kwaad als het gaat.”

*De brief van Dirk de Nil is te lezen op de LinkedIn pagina van Zurich  : https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6675663318084014080