Zurich heeft haar Zakenreisverzekering aangepast vanwege de nieuwe dynamiek die het zakelijk reizen heeft gekregen als gevolg van de corona-pandemie.‘’ De risico’s van de zakelijke reizigers zijn de afgelopen jaren onmiskenbaar veranderd. De zakenreis heeft daardoor blijvend een ander karakter gekregen en zal bewuster en beter voorbereid worden ondernomen. Het zakelijk reizen is ook complexer geworden en vraagt steeds meer aandacht van werkgevers”, zegt Gerard Wallis de Vries, Underwriter Accident & Health bij Zurich Benelux, toe
Hij verwacht dat Covid-19 nog lang een punt van aandacht zal blijven vormen, met name buiten de westerse wereld en standaard deel uit zal gaan maken van de reisvoorbereiding zoals wij dat nu ook doen met andere ziektes zoals gele koorts en malaria. “Als Zurich willen wij werkgevers, via het met ons samenwerkende intermediair, ondersteunen in deze transitie: met verzekeringen die aangepast zijn op de nieuwe manier van werken en, samen met businesspartners, met tal van ondersteunende vormen van praktische hulpverlening. Van preventief advies tot hulp in crisissituaties.”.
Flexibele dekking: grenzeloos thuiswerken
Thuiswerken is inmiddels bij veel bedrijven doordrongen in de bedrijfscultuur en er komen ook steeds meer medewerkers die bijvoorbeeld verblijven in hun vakantiehuis binnen- en buitenland. Wallis de Vries: “Hoe gaan werknemers daar mee om? En, hoever rijkt de zorgplicht voor een medewerker die ‘grenzeloos’ werkt? Is hier sprake van een zakelijke reis? Om juist die nieuwe grenzeloze dienstrelaties te ondersteunen heeft Zurich de zakelijke reisverzekering uitgebreid met een extra dekking voor medewerkers die met toestemming van hun werkgever-verzekeringnemer werkzaamheden in het buitenland vanuit een tweede verblijfplaats uit te voeren.”
Zurich Travel Risk Solutions
Naast de uitbreiding met de grenzeloos thuiswerken-module biedt Zurich het Travel Risk Solutions-netwerk waarin crisismanagers, medische diensten, reisadviseurs en traumadiensten 24/7 voor de zakelijke reiziger klaar staan. Hiermee biedt Zurich maatwerkoplossingen, waarbij drie factoren bepalend zijn: de werklocatie(s) van de werknemers, de risico’s in het betreffende land en de specifieke wensen van de organisatie. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met maatwerkpartners Eurocross, Forth Global,Travel Clinic en ARQ/IVP.
Wallis de Vries: ‘’Je merkt een verschuiving van een duty of care naar een culture of care; organisaties die internationaal opereren besteden steeds meer aandacht aan de gezondheid en veiligheid van hun werknemers. Dat zijn al lang niet meer de multinationals, maar ook de Europees opererende mkb’ers. Het ontzorgconcept wat wij aanbieden spreekt aan, het besef groeit dat werknemers het kostbaarste bezit zijn van een onderneming’’.
