Zakelijke autoverzekeringssector VS staat voor groeiende uitdagingen door verliesgevende resultaten

Het segment zakelijke autoverzekeringen in de VS heeft in 2023 een aanzienlijke financiële druk ondervonden, met een nettoverlies van $ 5 miljard en een verdere verslechtering van de resultaten in de eerste helft van 2024, volgens een recent rapport van AM Best. Ondanks inspanningen om de premiestelling te verbeteren en gerichte acceptatieacties, blijft de zakelijke autoverzekeringssector ondermaats presteren in vergelijking met andere schadeverzekeringsbranches.

Het rapport, getiteld “Different Year, Same Story: Deteriorating Commercial Auto Results” belicht factoren zoals de stijgende frequentie en omvang van ongevallen als gevolg van afgeleid rijden en een tekort aan ervaren bestuurders. Deze uitdagingen, in combinatie met de sociale inflatie, hebben geleid tot een ongunstige ontwikkeling van de schadereserves voor bedrifsmatige autoverzekeraars.

Terwijl de zakelijke commerciële verzekeringen in de VS, inclusief arbeiderscompensatie en borgtochtverzekeringen, over het algemeen hebben geprofiteerd van sterke verzekeringstechnische prestaties en gedisciplineerde marktpraktijken, is de zakelijke auto-industrie nog steeds een zwak punt in de schadeverzekeringssector. De branche heeft van 2013 tot 2023 elk jaar nettoverliezen geboekt.

“De mate van verslechtering in 2022 en 2023 was opmerkelijk, hoewel dit deels te wijten was aan de kunstmatige verbetering van de resultaten in de voorgaande twee jaar, als gevolg van minder particuliere passagiers- en zakelijke voertuigen op de weg vanwege de COVID-19 pandemie,” aldus David Blades, associate director, AM Best. “Dit wordt weerspiegeld in onze negatieve vooruitzichten voor het segment, die we in maart 2024 hebben afgegeven.”

In het rapport wordt ook gewezen op de toenemende schade-omvang, die nog wordt verergerd door de hogere kosten die gepaard gaan met de reparatie van moderne, met technologie uitgeruste voertuigen. De gemiddelde kosten van fysieke schadeclaims kunnen problematisch zijn, maar aansprakelijkheidsclaims zijn de drijvende kracht achter de verslechterende commerciële autoresultaten. Volgens Christopher Graham, senior industrieanalist bij AM Best, “heeft de sociale inflatie, inclusief de impact van nucleaire vonnissen, in grote mate bijgedragen aan de toegenomen schadelast.”