De Amerikaanse zakelijke markten worden uitgedaagd door een afkalvende omzetgroei, inflatiegerelateerde claimonzekerheid en minder gunstige ervaringen met schadereserves, aldus Fitch Ratings. “Wij voorspellen dat de combined ratio van de sector in 2023 97%-98% zal bedragen ten opzichte van 96% in 2022. Hoewel zakelijke verzekeringen in vier van de afgelopen vijf jaar verzekeringswinsten rapporteerden, zal de groei van de netto geboekte premie (NWP) in 2023 waarschijnlijk afnemen tot 6%-7% op jaarbasis, tegenover 10% in 2022 en 15% in 2021.
Een nog niet eerder vertoonde verhardingsfase van vier jaar in de verzekeringscyclus voor zakelijke verzekeringen zal voortduren tot en met 2023. Uit het marktonderzoek van de Council of Insurance Agents & Brokers (CIAB) blijkt dat de algemene premies in 1Q23 met 8,8% zijn gestegen, vergeleken met 6,6% in 1Q22. Het tariefmomentum sinds 2020 werd gestimuleerd door de pandemiegerelateerde sociaaleconomische onzekerheid, gevolgd door de daaropvolgende aanhoudend hoge inflatie. Hoewel de premietrends begin 2022 tekenen van afkalving vertoonden, leiden zwakkere schade-ervaringen en hogere herverzekeringskosten tot een opleving van de prijstrend in 2023 in het schadeverzekeringsbedrijf en, in mindere mate, in het autosegment.
De branche voor workers compensation-verzekeringen blijft de beste verzekeringstechnische winst per productsegment, met een gemiddelde combined ratio van 89% voor de periode 1998-2022. In 2022 was er sprake van een sterke premiegroei door veranderingen in de risicoblootstelling, dalende schadefrequentie en zeer gunstige reserve-ervaringen.
Daarentegen verslechterde de combined ratio van de commerciële autotekening naar 105% in 2022 ten opzichte van 100% in 2021. Ondanks de voortdurende stijging van de premies voor bedrijfsmatige auto’s, zullen problemen met de ernst van de schade in verband met hogere kosten voor auto-onderdelen en -reparaties en de blootstelling aan rechtszaken de prestaties in 2023 op de proef blijven stellen.