Macro-economische druk kan de verkoop van discretionaire levensverzekeringen en spaarproducten weliswaar drukken, maar groei van de pensioenmarkt en de stabiele vraag naar verplichte schadeverzekeringen zullen naar verwachting bijdragen aan het op peil houden van de inkomsten van verzekeraars. Ook de aanhoudend hoge rente wordt genoemd als een factor die de beleggingsinkomsten van verzekeraars ondersteunt, meldt Moody’s Ratings in zijn laatste vooruitzichten voor de Britse levens- en schadeverzekeringssector . Het bedrijf handhaaft een stabiel vooruitzicht voor beide markten.
Moody’s verwacht dat de inkomsten van Britse verzekeraars in 2025 stabiel zullen blijven, met een verwachte groei in 2026. Deze vooruitzichten worden ondersteund door automatische inschrijving voor pensioenen en de aanhoudende verkoop van verplichte schadeverzekeringen.“De Britse rente blijft relatief hoog, wat gunstig is voor de beleggingsinkomsten, vooral voor levensverzekeraars met langlopende activa”, aldus het rapport.
De levensverzekeringssector blijft profiteren van de sterke vraag naar bulk aankoop annuïteiten (BPA’s), die de inkomsten ondersteunen. Moody’s wijst er echter op dat de marges onder concurrentiedruk staan. Het rapport benadrukt ook dat pensioenovertredingen weliswaar de levensverzekeringssector versterken, maar ook het risico op activa vergroten.
De Britse markt voor bulkannuïteiten heeft in de eerste helft van 2025 echter een opmerkelijke vertraging gekend. Levensverzekeraars schreven in deze periode voor ongeveer 10 miljard pond aan bulkannuïteiten uit, tegenover 15 miljard pond in dezelfde periode vorig jaar.
Schadeverzekeringen, kapitaalposities en natuurlijke rampen
In het segment schadeverzekeringen hebben de premies voor zowel zakelijke als particuliere verzekeringen hun hoogtepunt voor de huidige cyclus gepasseerd. Met name de premies voor autoverzekeringen zijn in 2025 sterk gedaald. Moody’s merkt op dat de combined ratio boven de 100% blijft en waarschuwt dat deze verder kan verslechteren als de concurrentiedruk aanhoudt en er geen consolidatie plaatsvindt.
De concurrentie op de Britse verzekeringsmarkt heeft voor de meeste branches geleid tot gunstige voorwaarden voor kopers, met premiedalingen tussen -10% en -20% of meer in het tweede kwartaal van 2025. Deze trend, die eind 2024 is ingezet, heeft organisaties in staat gesteld om extra voordelen te bedingen en de dekking uit te breiden, hoewel er uitzonderingen blijven bestaan voor motorrijtuigen en aan de VS blootgestelde schadeverzekeringen, waar de bereidheid van verzekeraars beperkt is.De kapitaalpositie van Britse verzekeraars blijft robuust, maar Moody’s verwacht geen verdere verbetering van de solvabiliteitsratio’s. Het bureau suggereert dat overtollig kapitaal kan worden gebruikt voor fusies en overnames of kan worden teruggegeven aan aandeelhouders.
Het rapport constateert dat de reserves worden aangevuld na de afgelopen jaren van zwakke marges op motorrijtuigenverzekeringen en een hoger dan verwachte stijging van de schadeclaims, waardoor de reserves zijn uitgeput. Moody’s verwacht dat een sterkere vrijgave van reserves de winst in de toekomst zal ondersteunen.De kosten van natuurrampen worden genoemd als een voortdurende uitdaging, waarbij 2024 een recordjaar zal worden voor schadeclaims als gevolg van het weer. Hoge herverzekeringskosten blijven een punt van zorg voor de sector.
Het toezicht op de Britse verzekeringsmarkt blijft streng, hoewel Moody’s geen significante wijzigingen in de regelgeving verwacht in 2026. De herziening door de Financial Conduct Authority van de grenzen van advies en begeleiding wordt gezien als een mogelijke aanjager voor een grotere vraag naar pensioenproducten