Tijdens de algemene ledenvergadering eerder dit jaar heeft de VNAB haar herijkte strategie voor de periode 2025-2028 gepresenteerd aan haar leden. Het eindresultaat van de afgelopen maanden dat tot stand is gekomen met intensieve betrokkenheid van de leden. De strategie blijft berusten op drie pijlers: (1) marktmeesterschap, (2) kennis en inzichten en (3) ontmoeten en ontwikkelen. Onze ambitie is helder: als vereniging bijdragen aan een relevante én efficiënte coassurantiemarkt.
In haar nieuwsbrief licht de VNAB de herijking als volgt toe: “Nederland heeft een unieke inrichting voor de grootzakelijke verzekeringsmarkt, waarin marktpartijen tegelijkertijd concurreren en samenwerken. VNAB faciliteert en verbindt deze markt. Dat deden we al decennia, dat doen we nu en dat blijven we doen in de toekomst. We werken met bijna 100 leden samen om ervoor te zorgen dat zij gezamenlijk ervoor kunnen zorgen dat zakelijk Nederland verzekerbaar blijft. Dé plek waar grote, complexe en nieuwe risico’s verzekerd worden en waardoor Nederland blijft draaien. In deze strategische herijking hebben we met intensieve betrokkenheid van de leden gekeken naar hoe de VNAB deze rol vandaag de dag invult en waar we gezamenlijk naar toe willen. De uitkomst is ambitieus én stimulerend. Samen de volgende stap zetten!
Veel dingen gaan volgens de VNAB gelukkig goed. “We horen terug dat de VNAB excelleert in haar klassieke verenigingsfunctie, het Ontmoetingscentrum is dé plek waar leden elkaar tegenkomen en er staat een professionele organisatie die een uniek IT-platform biedt. Tegelijkertijd is er behoefte aan een verhoogde ketenefficiëntie en duidelijkheid over verenigingscompliance. In deze herijking zijn we tot de conclusie gekomen dat we voort kunnen bouwen op een stevig fundament. We scherpen onze koers aan en leggen meer focus op datgeen wat bijdraagt aan de relevantie en efficiëntie van de coassurantiemarkt. “
Strategie
De strategie van de VNAB blijft berusten op drie pijlers: (1) marktmeesterschap, (2) kennis en inzichten en (3) ontmoeten en ontwikkelen. “Onze ambitie is helder: als vereniging bijdragen aan een relevante én efficiënte coassurantiemarkt. We gaan in deze strategische periode monitoren of en hoe succesvol we hierin met elkaar zijn.
Marktmeesterschap We bouwen verder aan een coassurantiemarkt waarin informatie-uitwisseling soepel verloopt, systemen naadloos samenwerken en afspraken helder zijn. Onze focus ligt op efficiency. Dat kan alleen behaald worden als we heldere afspraken maken en een optimale keten inrichten. Daarom richten we ons ook op eenduidigheid over verenigingscompliance. Het is onze gezamenlijke ‘license to operate’ om te komen tot een goede borging van de uitvoering van wetgeving, lidmaatschapsvoorwaarden en procesafspraken.”
Wat levert dit op voor de VNAB en haar leden? “Een snellere verwerking van polissen en nota’s, verhoogde tevredenheid van klanten en medewerkers, minder fouten, meer transparantie, lagere verwerkingskosten, een verbeterde samenwerking en een versterkt vertrouwen in onze markt”, stelt de VNAB.
Kennis en inzichten
“Een coassurantiemarkt die leert van zichzelf, groeit sneller. Door inzichten te delen, maken we elkaar beter. Binnen deze strategische pijler ondersteunen we onze leden met ontwikkelingen in onze markt en geven we inzicht in de performance van onze leden. Dan wel in de breedte waar het non-concurrentieel is, of juist alleen richting het lid om inzichtelijk te maken waar verbetermogelijkheden liggen. We gaan ook meer de tevredenheid van leden over de VNAB meten, om onszelf ook uit te dagen continu te verbeteren. Dit levert op een professionelere dienstverlening door scherpere inzichten, meer transparantie over feitelijk onderbouwde prestaties en continu gezamenlijk verbeteren op basis van data gedreven inzichten.”
Ontmoeten en ontwikkelen
Over de derde pijler stelt de VNAB: “Een sterk verbonden sector die effectief samenwerkt, aantrekkelijk is voor nieuwe generaties en voorsorteert op de uitdagingen van morgen. Binnen ontmoeten en ontwikkelen blijven we inzetten op het verstevigen van ons unieke netwerk. We blijven ons ook actief inzetten om nieuw talent voor onze mooie markt te blijven aantrekken. Onze successen gaan we breder uitrollen. Dit levert een toekomstbestendige arbeidsmarkt op met jong talent, frisse ideeën en voorgesorteerd op nieuwe ontwikkelingen. Maar ook effectieve samenwerkingen door sterke relaties en een verhoogde kennis en kunde in de keten. :
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
De organisatie benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid. “VNAB en haar leden dragen in gezamenlijkheid bij aan de geambieerde relevante en efficiënte coassurantiemarkt. Leden committeren zich hiervoor aan de gestelde richting; stap voor stap werken we deze richting uit, in afstemming met de leden. Onze leden erkennen de eigen verantwoordelijkheid om de efficiency van de markt te verhogen en spreken primair elkaar waar nodig aan.”
De VNAB geeft aan de ambitie te hebben om in de komende jaren deze strategische richting met elkaar vorm te geven.” Hiervoor hebben we een initiële roadmap ontwikkeld met onderliggende initiatieven. De realisatie hiervan vraagt veel van de organisatie, maar zeker ook veel van onze leden. We zijn een vereniging die stevig drijft op de vrijwillige inzet van leden. We waarderen die inzet en betrokkenheid en kijken er dan ook naar uit om de komende jaren samen onze ambitie (relevantie, efficiency, samenwerking) te realiseren.”