Aegon, Nationale-Nederlanden en a.s.r. starten samen met de Nederlandse schuldhulproute een pilot om klanten met geldproblemen sneller de juiste weg te wijzen. Vanaf 1 september verwijzen de drie verzekeraars klanten waarvan ze vermoeden dat deze in de financiële problemen zitten, actief door naar Geldfit.nl, meldt het Verbond op haar website.
Directeur Martin Suithoff van Geldfit is daar blij mee. “Het is onze taak om mensen eerder te helpen en naar de juiste hulpverlening door te verwijzen. Hoe eerder hoe beter. En verzekeraars kunnen in preventieve zin een belangrijke rol vervullen. Zij kunnen erger leed voorkomen door klanten in een vroeg stadium te wijzen op de schuldhulproute. Het is immers niet ondenkbaar dat iemand met geldproblemen zijn aansprakelijkheidsverzekering skipt, maar nog wel de huur betaalt.”
Schuldencarrière
Suithoff benadrukt dat preventie in de schuldhulpverlening
loont. “Wij houden rekening met een schuldencarrière. Als jij je verzekering
eerder skipt dan de huur, kan dat betekenen dat je over anderhalf jaar ook je
huur niet meer kunt betalen. Daarom zijn we ook constant op zoek naar
indicatoren, en naar organisaties die zich bij ons willen aansluiten. Hoe
sneller we hulp kunnen bieden, hoe meer we de ‘schade’ kunnen beperken.”
Hij spreekt in dat kader van een kloof. “In Nederland zitten op dit moment zo’n
190.000 mensen in een traject van de schuldhulpverlening. Zij hebben te kampen
met een gemiddelde schuld van 42.000 euro en dertien schuldeisers. Daarnaast
zijn er zo’n 1,2 miljoen huishoudens die risicovolle
tot problematische/ernstige geldproblemen hebben. De kloof tussen
problemen hebben en hulp zoeken, duurt zes jaar. Het duurt met andere woorden
zes jaar voordat mensen zich melden. Bovendien blijkt uit onderzoek (en
ervaring) ook nog eens dat mensen zeven signalen nodig hebben voordat ze hulp
zoeken.”
Ecosysteem
En dus eindigt Suithoff zijn relaas graag met een oproep. “Natuurlijk willen wij zoveel mogelijk partijen aansluiten op ons ecosysteem. We hebben 355 gemeenten in Nederland die allemaal veel geld uitgeven aan schuldhulpverlening en vaak hun eigen route volgen. Als iedereen dezelfde route volgt en zijn eigen rol pakt in het ecosysteem, zijn we zoveel sterker en scheelt het bovendien veel geld. Daarom zijn wij ook zo blij met de pilot met Aegon, a.s.r. en Nationale-Nederlanden. Ik weet (bijna) zeker dat het gaat werken. Verzekeraars zijn goed in klantenbinding en risicosignalering. Laten we wel wezen, het klinkt toch heel anders als een verzekeraar voorzichtig informeert of hij kan helpen als de premie niet wordt betaald dan wanneer de gemeente op de stoep staat: ik heb gehoord dat hier schulden zijn, mag ik even binnenkomen? Als iedereen zijn eigen ding doet, komen we er uiteindelijk wel.”
De organisatie Geldfit, onderdeel van de Nederlandse schuldhulproute, helpt mensen om hun geldzaken fit te krijgen of fit te houden. Op de gelijknamige site (geldfit.nl) kun je een gratis test doen die maar vijf minuten van je tijd kost en nog een persoonlijk advies oplevert ook, waarbij zoveel mogelijk wordt doorverwezen naar lokale hulp. Ook wordt op dit moment hard gewerkt aan de landelijke opschaling en implementatie van een landelijk telefoonnummer (0800-8115) als uitbreiding van de Nederlandse Schuldhulproute.