Verzekeraars richten zich meer op klimaat dan op brede ESG-thema’s

Verzekeraars zien een verschuiving van de brede thema’s van ESG-gestuurde beslissingen naar een meer algemene focus op het klimaat, volgens Marsh. Verzekeraars richten zich met name op decarbonisatie en de net zero-transitie, omdat deze thema’s bovenaan de agenda van stakeholders staan.

In zijn 2024 Marsh Climate and Sustainability survey bevraagt Marsh een groep verzekeraars uit Lloyd’s, Londen, Europa en de wereldmarkt om te begrijpen hoe klimaat- en duurzaamheidsfactoren hun acceptatiebeslissingen en toekomstige strategieën beïnvloeden. Uit het onderzoek blijkt dat klimaat en duurzaamheid goed zijn ingebed in de acceptatieraamwerken van verzekeraars.“Nu verschillende groepen kaders willen ontwikkelen voor net zero verzekeringsmetrieken, gaat de aandacht uit naar hoe verzekeraars positieve verandering kunnen stimuleren met een commercieel, reëel voordeel, in plaats van het beperken van acceptatie en het toepassen van uitsluitingen,” aldus Marsh.

Uit het onderzoek, dat nu in zijn derde jaar loopt, blijkt een duidelijk traject van verzekeraars die sinds 2022 klimaat- en duurzaamheidsgerichte raamwerken implementeren in hun acceptatiebeleid, aldus Marsh. Het percentage verzekeraars dat bevestigt dat ze een raamwerk hadden opgezet, is in die drie jaar met 120% gestegen. Volgens de makelaar betekent deze trend dat binnen 12 maanden meer dan 90% van de onderzochte wereldwijde verzekeraars een raamwerk voor klimaat- en duurzaamheidsacceptatie zal hebben.

Veel verzekeraars implementeren plannen in acceptatie via een lijnspecifieke aanpak. Net als in voorgaande jaren kreeg energie de meeste aandacht, gevolgd door de bouwsector. Volgens Marsh weerspiegelt dit de focus van verzekeraars op koolstofintensieve industrieën, die vaak ook een verdere impact hebben op natuur en biodiversiteit. D&O kreeg ook bijzondere aandacht op het vlak van duurzaamheidsgarantiekaders.Marsh legt uit dat, hoewel de mate van implementatie varieert, klimaat- en duurzaamheidskaders aanwezig zijn in 80% van de productlijnen, en dat de invloed van duurzaamheid op acceptatiepraktijken in de meeste branches sinds vorig jaar ten minste verdubbeld is.

Verzekeraars hebben een sprong gezien in het onderzoek naar de uitstoot van hun portefeuille door hun herverzekeraars, zo blijkt uit het onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde (64%) van de respondenten bevestigt dat de emissie-intensiteit van hun portefeuille is geanalyseerd, tegenover slechts 28% vorig jaar. “Deze nauwlettendheid vertaalt zich nog niet noodzakelijkerwijs in een materiële impact op het beleid van verzekeraars, maar we kunnen verwachten dat deze toegenomen aandacht de komende jaren zal leiden tot strengere rapportage-eisen en, mogelijk, strenge kaders”, aldus Marsh.

Marsh voegt eraan toe: “Een klein aantal verzekeraars monitort al de emissiegegevens van klanten, hoewel we te horen krijgen dat ze nog geen gebruik maken van de gegevens die ze verzamelen… Verzekeraars zouden er goed aan doen zich te onderscheiden door proactief te zijn. Verzekerden zouden er goed aan doen zich te onderscheiden door proactief te zijn, bijvoorbeeld door gegevens te verstrekken over hun uitstoot en reductiedoelstellingen om te voorkomen dat verzekeraars gegevens van derden of proxy’s met minder specifieke gegevens gebruiken”.

Marsh merkt op dat maatregelen voor klimaatadaptatie en -mitigatie van invloed kunnen zijn op de acceptatieresultaten: bijna driekwart van de verzekeraars houdt in hun acceptatieproces actief rekening met de praktijken van klanten op het gebied van klimaatadaptatie en -mitigatie. De makelaar zegt dat de duidelijke prioritering van klimaatadaptatie- en mitigatiemaatregelen van klanten wijst op een positieve verschuiving naar een duurzamere en veerkrachtigere markt.

Als het gaat om risicopresentaties aan verzekeraars, raadt Marsh bedrijven aan om proactief te zijn en nu al te overwegen om decarbonisatieplannen met verzekeraars te delen om te voorkomen dat ze reactief moeten reageren zodra de eisen van verzekeraars belangrijker worden. Bedrijven moeten ook de specifieke risicobereidheid en gegevensvereisten van verschillende verzekeraars begrijpen en de blootstelling aan klimaatgerelateerde fysieke risico’s herzien en een geschikt aanpassingsplan opstellen om op te nemen in risicopresentaties. Ten slotte zegt Marsh dat bedrijven in gesprek moeten gaan met verzekeraars om aan te tonen hoe riskmanagement kan helpen om de voortdurende fysieke veerkracht van hun portefeuille te garanderen