Aon plc heeft zijn Ultimate Guide to the Reinsurance Renewal—September 2024 uitgebracht. Het rapport onderstreept de sterke financiële prestaties van de herverzekeringssector te midden van toenemende schadelast bij verzekeraars en steeds complexere risico’s. Ondanks aanzienlijke schades als gevolg van natuurrampen hebben herverzekeraars solide rendementen weten te handhaven, wat mogelijkheden biedt voor groei en duurzaamheid van de markt.
In het rapport van Aon wordt opgemerkt dat de verhouding tussen verzekeringspremies en bruto binnenlands product sinds 2010 is gestagneerd op 1,8%, ondanks de toegenomen blootstelling en onvervulde behoeften van klanten. Hoewel de herverzekeringsuitkeringen voor natuurrampen in de eerste helft van 2024 opliepen tot $ 58 miljard – meer dan het decenniumgemiddelde van $47 miljard – behaalden herverzekeraars een gemiddeld rendement op eigen vermogen van 17,6%, waarbij sommigen boven de 25% uitkwamen.
Het kapitaal van herverzekeraars bereikte medio 2024 een recordhoogte van $ 695 miljard, dankzij ingehouden winsten, instroom van catastrofeobligaties en stijgende vermogenswaarden. De beleggingsrendementen verbeterden ook tot 3,8% in de eerste helft van het jaar, vergeleken met 3,1% in 2023. De prijsdruk nam af tijdens de verlengingen van 2024, waarbij de toegenomen concurrentie van alternatief kapitaal $110 miljard bereikte. Aon voorspelt verdere premieverlagingen en meer flexibiliteit in 2025.
Rupert Moore, UK CEO van Reinsurance Solutions voor Aon, zegt: “Als de herverzekeringsmarkt echte waarde moet bieden, moet deze een actievere rol spelen in het helpen van verzekeraars om frequentieverliezen en winstvolatiliteit te beheersen. Als herverzekeraars blijven weglopen van risico’s, zullen verzekeraars gedwongen worden dit voorbeeld te volgen en zullen we allemaal deel gaan uitmaken van een krimpende en minder relevante sector.”
In het rapport wordt ook stilgestaan bij significante schades in 2024, waaronder gebeurtenissen zoals de instorting van de brug in Baltimore en wereldwijde incidenten met luchtvaartmaatschappijen en aardbevingen, en wordt benadrukt dat de sector zich moet aanpassen aan onderling verbonden risico’s.