“Maritieme verzekeringen hebben zich positief aangepast aan de operationele en risico-uitdagingen van de pandemie. We hebben als sector het tempo opgevoerd waarin gegevens en technologie worden omarmd (deels omdat de pandemie ons daartoe dwong), hebben ons verdiept in het ESG-debat (environmental, social, governance) en hebben de pandemie met succes doorstaan.” Dat zijn in de ogen van Richard Turner enkele ‘resultaten’ die de internationale transportverzekeringssector sinds 2018 heeft gerealiseerd. Hij zei dit in zijn afscheidsspeech na vier jaar als IUMI-president tijdens het jaarlijkse IUMI-Congres dat deze week in Chicago wordt gehouden.
Daarin blikte hij onder meer terug op zijn ‘ambtsperiode’: “In de afgelopen vier jaar is er veel gebeurd. De buitenwereld heeft ons met onverwachte problemen opgezadeld. Toch ben ik er vast van overtuigd dat de hele maritieme verzekeringssector de uitdagingen het hoofd heeft geboden en ik denk dat redelijkerwijs kan worden gesteld dat ook de IUMI haar rol heeft gespeeld.”
“ Een belangrijk kenmerk van het succes van IUMI in de afgelopen tien jaar is dat we een duidelijke strategische richting hebben ontwikkeld en de continuïteit daarvan hebben gewaarborgd. We hebben op alle gebieden vooruitgang geboekt. Zo hebben we tijdens de pandemie een nieuw online formaat geïntroduceerd – roadshows voor leden, is ons onderwijsaanbod uitgebreid en volwassen geworden, hebben we onze aanwezigheid en invloed bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) versterkt, het IUMI Stats Report opgezet en hebben we rondom ESG onze nieuwste strategische prioriteit van IUMI gelanceerd. Samen met data s en digitalisering zal dit de komende jaren de belangrijkste katalysator voor verandering in onze sector zijn.”
Hij vervolgt: “Als we de tijd hadden genomen om na te denken over hoe de wereld er in 2022 uit zou kunnen zien, betwijfel ik of velen van ons een wereldwijde pandemie of een landoorlog op Europese bodem hadden voorspeld. In 2018 waren er echter al andere trends zichtbaar: We zagen al een toename van protectionistische maatregelen, die de internationale handel negatief beïnvloedden. We wisten dat het antwoord van de mensheid op de klimaatnoodsituatie op aarde niet lang op zich kon laten wachten. Het was overduidelijk dat de wereld een technologische, data- en digitale omwenteling zou ondergaan. Tegen deze volatiele achtergrond is de verzekerings- en herverzekeringssector behoorlijk goed blijven functioneren. Wij zijn ons blijven kwijten van onze kerntaak, namelijk de internationale handel mogelijk maken en beschermen.”
Covid-19
Covid-19 veroorzaakte volgens hem een onmiddellijke en langdurige verstoring van de werkomgeving in onze sector. “We waren getuige van een opeenvolging van uitdagingen die de klanten en sectoren die wij ondersteunen, troffen. Deze varieerden van de aanvankelijke vertraging van de scheepvaartactiviteit tot de daaropvolgende toename van de internationale handel in de post-pandemische fase en de daaruit voortvloeiende problemen van havenblokkades.”
Turner keek in zijn toespraak ook vooruit: “Wie weet wat de komende vier jaar voor onze sector in petto hebben? Ik denk dat sommige genoemde gebeurtenissen en trends in deze periode en daarna een belangrijke rol zullen spelen. Hoe zal het conflict tussen Rusland en Oekraïne uitpakken en wat zullen de gevolgen daarvan zijn voor de internationale handel? Hoe snel zal de digitalisering gaan? Welke beslissingen zal de scheepvaartsector nemen met betrekking tot het gebruik van alternatieve brandstoffen? Hoe snel zal de offshore-sector overschakelen op de productie van hernieuwbare energie? De enige ‘constante’ in al deze activiteiten is dat ‘verandering’ altijd aanwezig is. De wereld en onze sector bereiken een belangrijk moment in de geschiedenis en het zal fascinerend zijn om te zien hoe de gebeurtenissen zich de komende jaren en decennia zullen ontvouwen.”
