Het Verenigd Koninkrijk bevindt zich in een goede positie om zich te profileren als een leidende vestigingsplaats voor captive verzekeringen. Volgens marktanalisten beschikt het land over de juiste infrastructuur zal naar verwachting de nieuwe Labour-regering dit tot een van haar topprioriteiten zal maken in haar pogingen om meer bedrijven naar het land te lokken.
De London Market Group (LMG) schat dat als bedrijven hun captives zouden herplaatsen, deze £153 miljoen waard zouden kunnen zijn voor het Verenigd Koninkrijk, en daarmee een kritieke leemte in de Londense gespecialiseerde verzekeringsmarkt zouden opvullen. Om dit te realiseren heeft de Britse verzekeringssector er bij de ministers op aangedrongen een soepel regelgevingsregime in te voeren.
Caroline Wagstaff, CEO van de LMG, geeft aan dat het groeipotentieel voor captives in het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk was. Ze voegt eraan toe dat dit blijkt uit de wens van binnenlandse bedrijven om hun captive dichter bij huis te hebben, zoals in het geval van landen als Frankrijk en Italië, die beide onlangs nieuwe captive-regimes hebben geïntroduceerd. Deze wens wordt gedeeld door Britse bedrijven en de publieke sector-instanties. .
Alle partijen die betrokken zijn bij de verzekerings- en risktransfersector in het Verenigd Koninkrijk (makelaars, verzekeraars, captive- en riskmanagers) zijn van mening dat het Verenigd Koninkrijk met de juiste regelgevingsstructuren een populair rechtsgebied zou zijn, gezien zijn uitgebreide ecosysteem en expertise op het gebied van financiële diensten ”, aldus Wagstaff. “Het instellen van het Verenigd Koninkrijk als een captive domicilie zou de positie van het Verenigd Koninkrijk als echte wereldleider op het gebied van risktransfer versterken en zou ook betekenen dat het Verenigd Koninkrijk zou kunnen profiteren van een snelgroeiende wereldmarkt. Het is een prijs die de moeite waard is om voor te vechten.”
Will Thomas-Ferrand, international practieleader bij Marsh Captive Solutions, zegt dat het Verenigd Koninkrijk weliswaar een van de grootste gebruikers van captives is, maar als bedrijven er een willen oprichten moeten ze naar het buitenland gaan omdat daar momenteel niet de juiste wetgeving voor bestaat.. Maar hij voegt eraan toe dat velen terughoudend waren om dit te doen, hetzij vanwege de reputatieperceptie van offshoring, hetzij vanwege de logistieke uitdaging die dit met zich meebrengt. “Het Verenigd Koninkrijk zou de markt voor captives dramatisch kunnen openstellen als het over de juiste wetgeving beschikt.De infrastructuur is al aanwezig; de regelgeving is het enige stuk dat nog ontbreekt.” aldus Thomas-Ferrand
Regelgeving is de sleutel
De LMG schat dat als dergelijke regelgeving wordt ingevoerd, dit ertoe zou kunnen leiden dat bijna 700 captives ofwel vanuit rechtsgebieden als Guernsey of Bermuda naar het land verhuizen, ofwel zich in het Verenigd Koninkrijk vestigen. Maar op dit moment maakt de regelgeving van Groot-Brittannië het niet bevorderlijk om daar een captive te vormen.Chris Lay, CEO van de Britse tak van Marsh McLennan, zegt dat het huidige regelgevingsregime “verhindert dat Groot-Brittannië een levensvatbare locatie wordt voor captives. De Britse regering moet laten zien hoe Groot-Brittannië net zo gastvrij zal zijn voor nieuwe bedrijven als sommige van de meer gevestigde vestigingsplaatsen.”
Peter Carter, , head of captive and insurance management solutions bij Willis Towers Watson, vult aan dat het nog te bezien valt of de wetgevers de toezichthouders, waaronder de Financial Conduct Authority en de Prudential Regulation Authority, kunnen overtuigen om het bestaande Solvency II-regime voor kapitaalvereisten die voldoende zijn om van Groot-Brittannië een aantrekkelijke vestigingsplaats te maken voor first-party risico’s die doorgaans via een captive worden verzekerd. “Het huidige regelgevingsklimaat van het Verenigd Koninkrijk wordt momenteel als relatief onaantrekkelijk beschouwd in vergelijking met andere rechtsgebieden zoals Guernsey en Bermuda.”
Wagstaff: “Een aanpak die op een evenwichtige en proportionele manier is ontworpen en gestructureerd zal de sleutel zijn tot het succes van een Brits captiveregime. Het is ook absoluut noodzakelijk dat de regelgevingsprocessen voor goedkeuring en toezicht geschikt zijn voor het beoogde doel en overeenkomen met de tijdschema’s en gebruiksvriendelijke processen die door concurrerende rechtsgebieden worden gehanteerd.
In de ‘Herfstverklaring’ van afgelopen november kondigde voormalig minister Jeremy Hunt een geplande consultatie aan over een nieuw raamwerk voor het stimuleren van de vestiging en groei van captives en bedrijven die captives willen opzetten in het Verenigd Koninkrijk hebben hiervoor hard bij de regering gelobbyd. Momenteel is het onzeker wat de plannen van de nieuwe regering zijn, maar experts hebben er vertrouwen in dat de uitkomst gunstig zal zijn.
Alex Gedge, senior captive consultant bij Hylant Global Captives Services, heeft nauw samengewerkt met de Britse overheid, de toezichthouder en de LMG aan de wetgeving en de vorm die een nieuw captive regime zou aannemen. “De regering heeft tot nu toe steun verleend. Maar om een nieuw regime volledig te omarmen moeten ze zich op hun gemak moeten voelen met de manier waarop het zal werken en over de juiste infrastructuur moeten beschikken om het te ondersteunen.”Zij vervolgt: “Het is duidelijk dat de nieuwe regering het een beetje druk heeft gehad, en er zijn andere dingen geweest waar ze zich directer op moesten concentreren, wat de voortgang enigszins heeft vertraagd. Het is nog steeds een werk in uitvoering, maar er lijkt een algemene consensus te bestaan dat iedereen het er in grote lijnen over eens is dat het een goed idee is en zakelijk zinvol.”
Mike Maglaras, directeur van Michael Maglaras & Company: “Alles wat ik weet, lees en hoor van mijn collega’s in Londen, met wie ik dagelijks contact heb, geeft hoop dat de nieuwe Labour-regering ondernemingsvriendelijk en bemoedigend. Degenen die deze ontwikkelingen volgen, doen dit op de voet en kiezen hun tijd zorgvuldig om de captive wetgeving opnieuw in te voeren bij de juiste partijen en het ministerie van Financiën. Dit is het juiste moment om dit te doen, aangezien de premier en zijn kabinet momenteel letterlijk alles wat te maken heeft met de manier waarop zaken in het Verenigd Koninkrijk dagelijks worden gedaan opnieuw onder de loep nemen.”
Wagstaff haakt in: “Een regeringswisseling heeft het proces duidelijk vertraagd, maar de LMG blijft dit agendapunt naar voren schuiven. We hebben met de Labour Party over deze kwestie gesproken terwijl zij in de oppositie zaten en hebben er vertrouwen in dat zij dit agendapunt steunen. deze reisrichting. We zijn begonnen ministers en ambtenaren opnieuw te betrekken bij de voortgang van het overleg rond een Brits gevangenschapsregime, wat een belangrijke stap voorwaarts is. We blijven hoopvol dat het een kwestie is van wanneer, en niet of.”
Thomas-Ferrand: “De eerste stap op weg naar het instellen van een Brits captive-regime is het opstellen van een ontwerp van regelgeving, die ter consultatie wordt voorgelegd voordat de wetgeving definitief wordt gemaakt. Gegeven het feit dat veel van de grote captive managers en dienstverleners al in Groot-Brittannië aanwezig zijn, zou het relatief eenvoudig zijn om een regime in te voeren.”
Gedge: “Het Verenigd Koninkrijk moet ervoor zorgen dat het een robuust regelgevend en captive managementregime biedt dat pro-captive is, altijd beschikbaar en open is voor discussie, snel reageert en betrokken is en graag wil samenwerken met captive-eigenaren. Het moet ook de beste wetgeving in zijn klasse opleveren en over een team van deskundigen beschikken om dit alles te ondersteunen.” “Als je bedrijven uit andere landen wilt aantrekken door middel van reshoring of door bedrijven aan te moedigen hun vestigingen in het Verenigd Koninkrijk te vestigen, moet je ze een reden geven waarom ze hierheen moeten komen. Veel bedrijven zijn al aanwezig of actief in het Verenigd Koninkrijk, dus het is logisch om hun captive hier ook te hebben, maar het is ook goed voor bedrijven die meer dan één captive op andere plaatsen hebben om een complementaire captive in het Verenigd Koninkrijk te hebben. ”
Carter: “ Groot-Brittannië moet meer concurrerende vergoedingen bieden en lagere kosten voor het opzetten en exploiteren van een captive. Het moet ook zorgen voor een versnelde vestiging van captives met een eenvoudig te begrijpen vergunningaanvraag. de Londense verzekeringsmarkt biedt momenteel werk aan 60.000 mensen, en heeft zijn bijdrage aan de Britse economie tussen 2020 en 2023 met 26% vergroot tot bijna £50 miljard. Toch zijn de Britse regering en de verzekeringssector zich terdege bewust van de noodzaak om te diversifiëren in een poging om nieuwe bedrijven aan te trekken in de nasleep van de Brexit
De Londense markt is een van ’s werelds leidende en meest gevestigde en innovatieve centra voor gespecialiseerde risktransfer en -managemen. Het loopt voorop op het gebied van nieuwe oplossingen, waaronder met name in juni de lancering van het eerste ‘moderne’ captive syndicaat door Apollo Syndicate Management bij Lloyd’s of London, waardoor multinationals hun vermogen om verzekeringen aan te bieden kunnen stroomlijnen door middel van Lloyd’s aanvaarding van hun captive In februari verschenen er ook berichten dat Google in gesprek was met Apollo en Lloyd’s uit Londen om daar een captive te vestigen. De verwachting is dat ook andere bedrijven dit voorbeeld zullen volgen.
Carter : “Lloyd’s-syndicaten hebben het belangrijkste voordeel dat ze toegang bieden tot mondiale licenties met toestemmingen in meer dan 80 landen. Ze maken het ook mogelijk maken om risico’s van zowel de eerste als de derde partij af te dekken, terwijl de kosten lager uitvallen, omdat de mondiale licenties de behoefte aan fronting partners wegnemen en de financiële kracht van de Lloyd’s A/AA-rating aantrekken, wat kan leiden tot onderpandvereisten verminderen.”Maglaras waarschuwt echter dat hoewel het captive syndicaatsmodel goed werkte voor grote en multinationale bedrijven, het niet voor elk bedrijf geschikt was. Integendeel, zo zei hij, zou een traditionele eenoudergevangene wellicht beter kunnen voldoen aan de behoeften van anderen, omdat de twee structuren complementair aan elkaar zijn.”Thomas-Ferrand: “ Groot-Brittannië moet zich eerst concentreren op de single parent captives om het vereiste volume te bereiken. Het is een enorme markt en een gebied met veel kansen voor Groot-Brittannië. Als we de juiste wetgeving krijgen om dit mogelijk te maken, zal dat een enorm voordeel zijn voor Groot-Brittannië.”
Maglaras: “De Londense verzekeringsmarkt heeft als belangrijkste voordeel dat het een one-stop-shop is, waar captive-eigenaren een captive in het eigen land kunnen vormen, onderworpen zijn aan de regulering ervan en toegang hebben tot alle benodigde overtollige verzekeringscapaciteit en herverzekering. Het maakt het ook gemakkelijker voor hen om de jaarlijkse algemene vergaderingen en bestuursvergaderingen bij te wonen, hun herverzekeraars te bezoeken en acceptatiebeslissingen te nemen, allemaal in hetzelfde land waar ze gevestigd zijn. Bovendien biedt het grotere schaalvoordelen dankzij een naadloze werkrelatie tussen het moederbedrijf en captive. “Dit is van cruciaal belang voor bedrijven met uiteenlopende risicobehoeften en -overwegingen in meerdere verschillende rechtsgebieden. Het Verenigd Koninkrijk beschikt over het volledige ondersteuningssysteem dat nodig is om een captive te vormen en te runnen, inclusief boekhoudkundig, verzekeringstechnisch en administratief talent.”
Het invoeren van een captive-regime in het Verenigd Koninkrijk zal ook nieuwe banen en investeringen creëren. Het zal verzekeraars ook nieuwe mogelijkheden bieden op het gebied van acceptatie en claimmanagement.Carter: “Een van de grootste struikelblokken voor het Verenigd Koninkrijk om zich als een captive domicilie te vestigen, is dat de Brexit complexiteit heeft geïntroduceerd bij de omgang met grensoverschrijdende verzekeringsactiviteiten. Omdat paspoorttoegang tot de Europese Economische Ruimte vanwege de Brexit niet langer mogelijk is voor een Britse captive, is dit meer geschikt voor een herverzekeringscaptive bedrijfsmodel dan een direct writer uit meerdere landen.
Maglaras: De grootste uitdaging voor het Verenigd Koninkrijk zal zijn om zich te onderscheiden van de vele andere concurrerende rechtsgebieden om bedrijven naar zijn kusten te lokken. Dat vereist het opstellen van een robuust regelgevingsregime dat bedrijfsvriendelijk is. Het Verenigd Koninkrijk moet bereid zijn een cent te verdienen als het internationale bedrijven in de vorm van captives naar zijn markt wil lokken. Als het daartoe in staat is, zie ik geen reden waarom het zichzelf niet zou kunnen profileren als een leidende one-stop-shop als een mondiale vestigingsplaats.” Wagstaff voegt toe: “Het is duidelijk dat de regering op dit moment veel op haar bord heeft, maar gezien de duidelijke financiële voordelen van een goed functionerend captive regime voor de stad en de Britse economie, verwachten we dat dit in de komende twaalf maanden wel het geval zal zijn en zullen we vooruitgang zien bij de invoering van een Brits regime.”