Mensen in financiële problemen krijgen soms financiële begeleiding in de vorm van budgetbeheer. Het betalen van de vaste lasten verloopt over het algemeen via de bankrekening van de schuldhulpverlenende instantie (bijvoorbeeld de gemeente). Automatische incasso’s kunnen niet van deze rekening worden gedaan, omdat er geen reguliere rekening is op naam van de klant. En dat kan in het geval van verzekeringen soms voor problemen zorgen. Verzekeraars bieden, vooral bij wat lagere premiebedragen, soms geen andere mogelijkheid dan automatische incasso. Het Verbond roept daarom verzekeraars op om flexibel te zijn in deze gevallen.
Afspreken dat de budgetbeheerder het premiebedrag maandelijks op een vast moment, met een duidelijke omschrijving, zelf overmaakt naar de verzekeraar helpt bijvoorbeeld al. Een flexibele factuurdatum aanbieden is ook een stap in de goede richting. Zo is iedereen geholpen: de klant blijft verzekerd, de verzekeraar ontvangt zijn premie en de budgetbeheerder behoudt het overzicht.
Budgetbeheer
Mensen met financiële problemen krijgen soms financiële begeleiding in de vorm van budgetbeheer. Budgetbeheer is het beheren van iemands inkomsten en het verrichten van betalingen, al dan niet als onderdeel van schuldhulpverlening. Hiermee zorgt de schuldhulpverlener of budgetbeheerder ervoor dat iemand rekeningen op tijd betaalt, en er geen (nieuwe) betalingsachterstanden of schulden ontstaan. De budgetbeheerder zorgt in elk geval voor de betaling van vaste lasten zoals huur of hypotheek, gas, water en elektriciteit en verzekeringen. Wel blijft de klant verantwoordelijk voor zijn post, inclusief het doorgeven van gewijzigde (premie)bedragen. Budgetbeheer vormt zo een stap in het weer op orde krijgen van de financiën.