“Verzekeraars vinden het belangrijk dat nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze behandeld worden en verschillen in premie uitlegbaar zijn aan de klant.” Dit stelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, in reactie op het vandaag gepubliceerde AFM-onderzoek naar premieverschillen tussen nieuwe en bestaande klanten voor auto-, inboedel/opstal en aansprakelijkheidsverzekeringen.
Verschillen in premie tussen nieuwe en bestaande klanten is al langer onderwerp van gesprek binnen de sector. “Wij weten dat er verschillen bestaan in premies tussen met elkaar concurrerende verzekeraars. Waarbij het overigens om zowel hogere als lagere premies gaat bij bestaande klanten van de 18 onderzochte verzekeraars,” legt Weurding uit. ”
Het cijfermatige deel van het onderzoek is nu klaar. “Maar dus net zo belangrijk is deel 2 van het AFM-onderzoek naar de achtergronden en oorzaken van de geconstateerde verschillen.” Het Verbond waarschuwt voor te snelle conclusies naar aanleiding van het cijferonderzoek. “Het is van belang om de resultaten van de gesprekken af te wachten,” aldus Weurding.
Het Verbond vindt het overigens goed dat de AFM hier aandacht voor heeft, want in dialoog met de toezichthouder kom je tot betere inzichten over wat uitlegbaar is. Het Verbond ziet de gesprekken met de betrokken verzekeraars met vertrouwen tegemoet.
Kijk hier voor het AFM-onderzoek: https://www.afm.nl/nl-nl/sector/actueel/2025/apr/sb-margepersonalisatie
Kijk hier voor het artikel in Risk & Business: https://riskenbusiness.nl/nieuws/insurance/bijna-helft-onderzochte-verzekeraars-heeft-hogere-winstmarges-voor-loyale-klanten-afm-spreekt-van-zorgelijke-onderzoeksuitkomsten/.