Voor veel huishoudens en bedrijven heeft de coronacrisis grote financiële gevolgen. Voor wie plotseling veel minder inkomen heeft, liggen geldproblemen op de loer. Het betalen van verzekeringspremies kan dan in het gedrang raken. Wat kun je als verzekeraar doen als je vermoedt dat je klant geldproblemen heeft? Om verzekeraars te helpen, hebben het Verbond van Verzekeraars en Wijzer in geldzaken een handreiking ontwikkeld.
Deze handreiking kan houvast bieden in de omgang met klanten met betalingsproblemen. Door problemen vroegtijdig te onderkennen en samen naar oplossingen te zoeken kan veel ellende worden voorkomen, is de leidende gedachte.
De handreiking loopt vooruit op nieuwe zelfregulering die eind dit jaar van kracht wordt In de handreiking bij betalingsproblemen vind je meer informatie en tips over onder andere:
- Het signaleren van afwijkende betaalproblemen
- Het gesprek aangaan met klanten (empathie, ruimte, geduld)
- Gezamenlijk zoeken naar oplossingen
- Verwijzen naar hulp