Unigarant en UVM, beide honderd procent dochter van de ANWB, hebben 2021 met positieve cijfers afgesloten. Het geconsolideerde resultaat van UVM en Unigarant bedraagt in 2021 € 56 miljoen ten opzichte van € 49 miljoen in 2020. Will Hoogstad, CFO van Unigarant en UVM, kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar: “Net als in 2020 drukte de coronapandemie ook het afgelopen jaar zijn stempel op het bedrijfsresultaat. Een belangrijke oorzaak daarvoor is de beperkte mobiliteit die zorgde voor minder (auto)schaden. Ook tijdens de pandemie slaagden we erin de omzet te doen vergroten. Omdat minder vaak voor een vliegvakantie werd gekozen groeide onze recreatieve portefeuille met camper, caravan en motor aanzienlijk. Een belangrijk verschil met 2020 is dat we ook weer op reis gingen en hierdoor onze reisverzekeringen een vlucht namen. Het is goed om te zien dat we ondanks de variërende klantbehoeftes gedurende het verloop van de pandemie relevant kunnen zijn met ons brede pakket aan producten. Als marktleider in fietsverzekeringen merkten we helaas ook de leveringsproblemen in de tweewielbranche, waardoor het aantal verkochte fietsverzekeringen iets achterbleef.” Investeren in de toekomst Dankzij de goede cijfers heeft Unigarant flink geïnvesteerd in de ambities voor de komende jaren. Zo werd de Veilig Rijden-propositie uitgebreid met persoonlijke rijhulpcoaching, werd een duurzaamheidsmanager aangesteld om de nieuwe strategische pijler ‘duurzaamheid’ verder vorm te geven en is het pand uitgebouwd en klaargemaakt voor het ‘hybride werken’. Over de cijfers voor het komende jaar is Hoogstad voorzichtig: “Nu we de pandemie hopelijk achter ons hebben gelaten, is de verwachting dat de schadelast over de totale portefeuille ook toeneemt. Dit zal zijn invloed hebben op het resultaat van het komend jaar. Wat wel vaststaat is dat we ons blijven richten op excellente klantbediening, daar doen we het echt voor.” De jaarverslagen van Unigarant en UVM zijn hier te bekijken. |