De netto combined ratio voor de schade-/ongevallensector in 2023 zal naar verwachting 103,9 bedragen, waarbij de bedrijfsmatige verzekeringen op 97,7 zullen uitkomen en de particuliere verzekeringen met 109,9 beter zullen presteren. Recordniveaus van ernstige schades door convectieve stormen zijn de grootste oorzaak van de algehele negatieve resultaten. De moeilijke markten houden aan met een voorspelde netto premiegroei voor 2023 van 9,0%, volgens de laatste acceptatieprojecties van actuarissen van het Insurance Information Institute (Triple-I) en Milliman.
Het kwartaalrapport Insurance Economics and Underwriting Projections: A Forward View, gepresenteerd op 30 januari, tijdens een exclusief virtueel webinar voor leden. Michel Léonard, Ph.D., CBE, hoofdeconoom en datawetenschapper bij Triple-I, besprak de belangrijkste macro-economische trends die van invloed zijn op de resultaten van de schade-/ongevallensector, waaronder inflatie, rentetarieven en de algehele onderliggende economische groei.
‘Het reële bruto binnenlands product (R-BBP) is in het derde kwartaal van 2023 versneld tot 4,9%, maar economen verwachten nog steeds een groei op jaarbasis van 2,1%’, zegt Léonard, en merkt op dat voor het bbp ‘de herziene cijfers over het derde kwartaal dat niet deden’. teleurstellen, maar alle ogen blijven gericht op het vierde kwartaal.” Hij zei dat de consumentenprijsindex (CPI) vanaf november blijft vertragen tot 3,1%, maar dat de CPI, minus voedsel en energie, jaar op jaar nog steeds met 4,0% stijgt.
“Jaar-op-jaar groeide de onderliggende P&C-groei met 1,3% in 2023 en volgens de voorspelling van Triple-I zal deze in 2024 met 2,6% groeien”, aldus Léonard. “Dit ligt onder de Amerikaanse bbp-groei in 2023 en iets boven de Amerikaanse bbp-groei in 2024. De kosten voor vervanging van onderdelen en onderdelen op jaarbasis zijn in 2023 met 1,1% gestegen en zullen naar verwachting in 2024 met 2,0% stijgen.”
Dale Porfilio, FCAS, MAAA, Chief Insurance Officer bij Triple-I, besprak de algemene acceptatieprognoses voor de schadeverzekeringssector. “Het slechte nieuws is dat de verliesratio’s voor huiseigenaren, commerciële auto’s en commerciële multi-perils in het derde kwartaal van 2023 onze verwachtingen overtroffen, aangezien de geleden verliesratio’s in het derde kwartaal van 2023 boven de historische gemiddelden lagen.”
Porfilio ging dieper in op de sombere financiële resultaten van de sector. “Voor 2023 wordt de netto combined ratio voorspeld op 112,3, het slechtste sinds 2011”, zei hij, eraan toevoegend dat de netto geboekte premiegroei van 12,4% in 2023 het hoogste is in meer dan tien jaar, wat een weerspiegeling is van renteverhogingen om de inflatoire verlieskosten te compenseren. . “We verwachten dat de lijnen voor particuliere auto- en huiseigenaren in 2024 en 2025 zullen verbeteren, maar onrendabel zullen blijven.”
Jason B. Kurtz, FCAS, MAAA, directeur en adviserend actuaris bij Milliman, zegt dat zakelijk property en werknemersvergoedingen winstgevend blijven, terwijl zakelijke multi-peril en bedrijfsmatige autoproblemen blijven bestaan. “Als we naar zakelijke auto’s kijken, blijven de verzekeringstechnische schades voortduren, met een verwachte netto combined ratio van 110,2 in 2023, het hoogste sinds 2017”, aldus Kurtz. “Voor het derde kwartaal van 2023 was de geleden schaderatio het hoogste in meer dan 15 jaar, terwijl de netto premiegroei in 2023 van 6% merkbaar lager is dan in de voorgaande twee jaar.”
“Voor commercieel multiperil wordt verwacht dat de netto combined ratio van 110,3 in 2023 de hoogste zal zijn sinds 2011.Wat betreft de lonen van werknemers ligt de netto combined ratio van 88,7 in 2023 in lijn ligt met het vijfjarig gemiddelde van ongeveer 89. Met een verwachte groei van de netto geboekte premies van 2% per jaar tussen 2023 en 2025 zal de groei bescheiden zijn. maar de netto combined ratio zal naar verwachting gunstig blijven voor onze prognoseperiode.”
Donna Glenn, Chief Actuary bij de National Council on Compensation Insurance (NCCI), noemt de toereikendheid van de tarieven en de medische inflatie als twee van de grootste zorgen van de sector. “We hebben de schadekosten al tien jaar op rij zien dalen.” Ze schrijft een ‘sterke arbeidsmarkt en algehele economie’toe, resulterend in ‘stijgingen van de lonen die groter zijn dan de dalingen van de schadekosten.”
Verder gaat NCCI door met het analyseren van de gegevens met een gezonde scepsis om veranderingen in trends te identificeren. Wat de stijgende medische kosten betreft, merkt ze op: “NCCI houdt de medische prijsindexcijfers nauwlettend in de gaten en beoordeelt de wijzigingen in de medische vergoedingsschema’s nauwgezet. Terwijl de kosten stijgen, is het stijgingspercentage gematigd: tussen de 2,5 en 3,5%.” Als reactie op de zorgen van belanghebbenden vertelt zij dat NCCI een medische prijsindex ontwikkelt voor een kwartaaloverzicht van de impact van de medische inflatie op de kosten van schadevergoedingsclaims van werknemers.