De wereldwijde transport- en logistieke sector moet zich aanpassen aan een snel veranderend landschap van regelgeving, handelsspanningen en politieke instabiliteit die de supply chain in de toekomst dreigt te verstoren. Ondanks de tegenwind neemt de sector een positieve houding aan en probeert te profiteren van de kansen die verandering met zich meebrengt, door zich te richten op uitbreiding en investeringen en door oplossingen te ontwikkelen voor grote uitdagingen zoals klimaatverandering. Dat blijkt uit het meest recente Global Transportation and Logistics Risk Report van Willis, een onderdeel van WTW.
Een meerderheid (57%) van de ondervraagden beschouwt investeringen in infrastructuur als een van de grootste zakelijke kansen voor de sector voor de komende twee jaar. Naast algemene investeringen in de verbetering van spoorwegen, havens en luchthavens, kan dit een weerspiegeling zijn van de drang om de faciliteiten en technologieën uit te bouwen die nodig zijn voor de overgang naar schone energie.Nieuwe regelgeving, met name op het gebied van milieu en cyberveiligheid, maakt de bedrijfsvoering echter complexer en duurder en komt als grootste risico naar voren (53%).
Belangrijke kansen
- Uitbreiding van de wereldhandel: 50% van de respondenten beschouwt de uitbreiding van de wereldhandel als een belangrijke kans voor de komende twee jaar. De groei van de internationale handel biedt nieuwe markten en kansen voor logistieke bedrijven om hun bereik en diensten uit te breiden.
- Klantervaring: 44% beschouwt klantervaring als een belangrijke opportuniteit voor de komende twee jaar. Het verbeteren van de klantervaring door middel van geavanceerde technologieën en gepersonaliseerde diensten is een belangrijk aandachtspunt voor veel bedrijven.
- Nieuwe markten: 44% van de respondenten is van plan om uit te breiden naar nieuwe markten. Dit zou de prestaties moeten verbeteren, in het bijzonder voor logistieke bedrijven en toeleveringsbedrijven waarvan het wel en wee nauw verbonden is met de groeiende internationale handel.
Andere uitdagingen
- Bedrijfsonderbreking: 47% beschouwt bedrijfsonderbreking als een toprisico, aangezien de toegenomen wereldwijde instabiliteit en conflicten, evenals onderbrekingen door natuurrampen en operationele storingen risico’s vormen, die kunnen leiden tot aanzienlijke vertragingen en verlies van vertrouwen bij de klant.
- Verstoring van de toeleveringsketen: 37% van de leidinggevenden beschouwt verstoring van de toeleveringsketen als een toprisico. De toenemende onderlinge afhankelijkheid van de toeleveringsketen zal de potentiële verstoring door tariefoorlogen en handelsspanningen, weersomstandigheden en vertragingen bij leveranciers in meerdere regio’s en sectoren versterken, wat kan leiden tot vertragingen en hogere kosten.
- Cyberveiligheid: Cyberbeveiliging werd door 34% als een toprisico gezien. Omdat vertragingen kostbaar zijn voor transport- en logistieke bedrijven en hun klanten, denken criminelen dat ze eerder bereid zijn te betalen om een ransomware-aanval te beëindigen, waardoor de sector een aantrekkelijker doelwit wordt.
Technologie blijkt cruciaal te zijn voor het managen van risico’s en het verbeteren van de service-efficiëntie, aangezien meer dan de helft van de leidinggevenden (55%) wil investeren in technologie als strategie. Real-time end-to-end tracking van activa en ladingen kan de transparantie en responstijden verbeteren, terwijl geavanceerde technologieën weersvoorspellingen kunnen verbeteren, fouten kunnen verminderen en de controle op cyberbeveiliging kunnen versterken. Deze technologische vooruitgang is essentieel om een veerkrachtigere en efficiëntere transport- en logistieke sector op te bouwen.
Daarnaast is duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt voor de sector: 61% van de respondenten noemt het als hun grootste milieurisico. De transportsector, die verantwoordelijk is voor ongeveer een kwart van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, staat onder druk om zijn koolstofvoetafdruk te verminderen. Dit zal waarschijnlijk wereldwijd zo blijven, ondanks het feit dat de klimaatdoelstellingen in sommige landen zijn teruggeschroefd.
Garret Gaughan, Global Head of Direct & Facultative bij Willis: “De transport- en logistieksector staat in 2025 op een kruispunt, met het potentieel om belangrijke positieve veranderingen teweeg te brengen. Door gebruik te maken van technologie, duurzaamheidsdoelstellingen aan te pakken en te navigeren door regelgeving en economische uitdagingen, kunnen bedrijven zich positioneren voor succes in een snel evoluerende markt.
“Het zal voor bedrijven van het grootste belang zijn om bovenop de snel veranderende cyberdreigingen te blijven zitten en om te kunnen aantonen dat ze op weg zijn naar klimaatbestendigheid en duurzaamheid. Dit zijn niet langer ‘nice to have’, maar zakelijke benodigdheden