Steeds meer inzicht in Actief Klantbeheer bij financieel adviseurs

Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7 procent van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3% afkomstig is van bestaande klanten die terugkomen voor vervolgadvies of onderhoud.

Christian Bouter van Advieskeuze: “De analyse maakt het mogelijk om een duidelijker onderscheid te gaan maken tussen financieel adviseurs, die zich vooral richten op nieuwe klanten en adviseurs die óók actief bezig zijn met klantonderhoud. Dat verschil wordt dankzij onze data beter meetbaar.We zien steeds beter welke financieel adviseurs structureel contact onderhouden met hun bestaande klanten. Dat is waardevolle informatie voor consumenten, die online de keuze maken voor een financieel adviseur. Het is goed om vooraf te weten of een financieel adviseur actief is op het gebied van klantbeheer”

Hij vervolgt: “Door het structureel verzamelen van klantreviews kan Advieskeuze trends in tevredenheid en actief klantbeheer zichtbaar maken. De analyses dragen bij aan een financiële branche waarin service, klantgerichtheid en tarieven beter vergelijkbaar worden. Voor de adviesbranche biedt deze data een objectieve benchmark voor de verhouding tussen nieuwe en bestaande klanten bij collega-adviseurs. Ook aanbieders van financiële producten kunnen met deze inzichten veel beter bepalen naar welke financieel adviseurs zij hun klanten kunnen doorverwijzen voor onderhoudsgesprekken.”