‘Stats Report’ IUMI: Stabiele verzekeringsmarkten voor casco en goederen in 2024, uitdaging voor offshore en energy en tegenwind dreigt voor allen segmenten voor rest van het jaar en daarna   

Het jaarlijkse Stats Report van  International Union of Marine Insurance (IUMI) laat voor 2024 stabiele verzekeringsmarkten zien voor casco- en goederenverzekeringen, maar een ‘uitdagende’ offshore energy-sector. Voor de rest van 2025 en daarna dreigt tegenwind voor alle transportverzekeringsmarkten.

Dit jaarlijkse document rapporteert over de toestand van de maritieme verzekeringssector binnen het kader van de wereldeconomie, handel en scheepvaart. De gegevens zijn verzameld door een aantal instanties, waaronder IUMI’s eigen bronnen, en worden geanalyseerd en gepresenteerd met aanvullend commentaar.

Hoogtepunten uit het rapport van dit jaar zijn onder meer:

  • De wereldwijde premies voor maritieme verzekeringen bedroegen in 2024 in totaal $ 39,92 miljard, een stijging van 1,5% ten opzichte van 2023. Alle bedrijfstakken bleven stabiel, met uitzondering van offshore-energy, waar de premies met bijna 8% daalden. De belangrijkste factoren waren een aanhoudende stijging van het wereldwijde handelsvolume en de handelswaarde (goederen), veranderingen in het aantal schepen en de waarde daarvan (casco) en de dynamiek van de olieprijzen (offshore-energy).
  • De premies voor zeecascoverzekeringen (Ocean Hull) bedroegen $ 9,67 miljard, een stijging van 3,5% ten opzichte van het voorgaande jaar. Europa blijft domineren en laat sinds 2019 een ononderbroken groeitrend zien. De groei van de Russische cascoverzekeringsmarkt (Hull) bedroeg 42%, grotendeels als gevolg van sancties die Rusland beletten risico’s in het buitenland te plaatsen. De schaderatio’s voor Europa bleven relatief stabiel.
  • De premies voor goederenverzekeringen (cargo) bedroegen $ 22,64 miljard, een stijging van 1,6% ten opzichte van vorig jaar. De gematigde groei was grotendeels te wijten aan de algemene economische en handelsomstandigheden. China presteerde echter bijzonder goed. De schaderatio’s verbeterden voor het zesde achtereenvolgende jaar.
  • De offshore-energysector keerde de recente groei van de premiebasis om en rapporteerde voor 2024 een daling van 7,9% tot $ 4,34 miljard. Londen blijft deze markt domineren met een aandeel van 60%. Opvallend is dat de Scandinavische landen de enige markt waren die hun aandeel in 2024 hebben zien groeien (met 27%). De onder druk staande olieprijs, sancties, initiatieven voor decarbonisatie en marktcapaciteit hebben allemaal een rol gespeeld in de prestaties van deze bedrijfstak.

Het rapport bevat ook een update van de Major Claims Database van IUMI, die gegevens bevat vanaf 2013 en waaraan nu 30 nationale verzekeringsverenigingen bijdragen voor de analyse van casco’s en ladingen. Er zijn nu meer dan 17.400 waarnemingen (observations) geregistreerd. Daarnaast introduceert het rapport voor het eerst de onlangs herziene IUMI Hull Inflation Index, die verzekeraars helpt om de inflatie van reparatiekosten op zee te verklaren aan de hand van een reeks macro-economische indicatoren.

Weinig positieve ontwikkelingen

In een reactie op het rapport van dit jaar zegt Lars Lange, secretaris-generaal van IUMI:” Uit onze gegevens over 2024 blijkt dat de markten voor casco- en goederenverzekeringen relatief stabiel zijn gebleven, met weinig positieve ontwikkelingen. De offshore-energy sector bleef het moeilijk hebben als gevolg van de lage olieprijs en een daling van de kapitaaluitgaven in sommige regio’s. In de loop van 2024 en 2025 hebben we te maken gehad met een aantal belangrijke tegenvallers die voor alle bedrijfsonderdelen uitdagingen met zich meebrachten. Geopolitieke en handelsspanningen hebben geleid tot een ongekende mate van onzekerheid met betrekking tot oorlogsrisico’s, invoerheffingen en andere economische maatregelen. De wereldwijde rentetarieven zijn gedaald en de inflatie is in de meeste regio’s afgenomen, maar de zwakke Amerikaanse dollar drukt de premie-inkomsten en verhoogt de schadelasten voor verzekeraars die uitkeringen doen in andere valuta’s dan de Amerikaanse dollar.”

Hij vervolgt: “Daarnaast vormen de aanhoudende problemen rond de vergroening van de wereldwijde vloot – ondanks het recente besluit van de IMO om dit uit te stellen – een grote uitdaging, evenals de noodzaak om een groeiende vloot te verzekeren waarvan de gemiddelde leeftijd bijna 23 jaar is. Klimaatverandering, aanhoudende grote scheepsbranden en risicoaccumulaties blijven van invloed op verzekeraars. Bij IUMI is het onze taak om op de hoogte te blijven van deze vele kwesties en samen te werken met de relevante instanties om ervoor te zorgen dat maritieme verzekeraars zich bewust zijn van en toegerust zijn om de verzekerings- en risicobeperkende diensten te blijven leveren die ervoor zorgen dat de wereldhandel zonder onderbreking kan doorgaan.”

Het volledige rapport kan hier worden gedownload: https://iumi.com/statistics/iumi-stats-report-2025/