Regelgeving bovenaan lijst ‘grootste zorgen’ makelaars in 2024

Verzekeringsmakelaars hebben naleving van de regelgeving als hun grootste zorg van dit jaar naar voren geschoven in een onderzoek uitgevoerd door  RebuildCostASSESSMENT.com, taxateur van gebouwenverzekeringen in het Verenigd Koninkrijk..Meer dan een op de 10 (13%) zei dat het aantrekken van talent en het voldoen aan wervingswensen een probleem was voor makelaars, terwijl 16% vertelde dat het vinden van een markt voor risico’s een uitdaging kon zijn. Hun ‘grootste zorg’ was echter het voldoen aan de eisen op het gebied van regelgeving, aangehaald door meer dan een op de 5 (21%).

 Overvloed aan regelgeving

Donna Walker, Chief Risk Officer bij CADIS: “We hebben de afgelopen 5 jaar letterlijk in een overload aan regelgeving geleefd. Er zijn zoveel dingen die gedaan moeten worden en de kosten die dat met zich meebrengt voor elke individuele makelaar zijn fenomenaal. Het is een echte uitdaging om op de hoogte te blijven van alles.” Zij  ging verder met het benadrukken van drie gebieden van de regelgeving in het bijzonder: de consumentenplicht, eerlijke waarde en prijzen en gebouwen met meerdere bewoners.

 Matthew Bagnall, Commercial Business Manager bij AMA Insurance, noemde  het werven van jongere mensen een grote uitdaging is voor de verzekeringsbranche: “De jongere generatie weet niet genoeg over verzekeringen en is er niet echt in geïnteresseerd. Op dit moment proberen we het te promoten. Er is goed geld te verdienen in verzekeringen en je kunt het ver schoppen in je carrière, maar om eerlijk te zijn is het moeilijk om jonge mensen aan te trekken.”

 Te veel hoepels’  

Andere problemen die makelaars noemden waren ‘groei realiseren’ (10%), ’tariefverhogingen’ (8%), ‘onderverzekering’ (8%) en ‘fouten en omissies vermijden’ (6%). Ewan Sandison, Account Manager van RebuildCostASSESSMENT.com, : “Zoals altijd was het boeiend om met makelaars te praten om hun behoeften te begrijpen en de uitdagingen waar ze op dit moment voor staan. Het was zeker interessant om makelaars zo’n breed scala aan onderwerpen te horen noemen.”De algemene boodschap was echter duidelijk. Makelaars ervaren veel druk rond de hoeveelheid tijd die ze tot hun beschikking hebben en het talent dat ze nodig hebben om klanten goed van dienst te zijn. De meesten vertelden ons dat ze heel graag de beste resultaten voor hun klanten willen behalen, maar dat ze het gevoel hebben dat er vaak te veel hordes moeten worden genomen om dit te bereiken.”