Ravical haalt €7.3 miljoen op met AI-first strategie voor de zakelijke dienstverlening

De Gentse start-up Ravical heeft €7,3 miljoen aan pre-seed financiering opgehaald voor de ontwikkeling van domeinspecifieke AI-agents, die Nederlandse dienstverleners met expertise in boekhouding, verzekeringen, HR en juridische zaken kunnen ondersteunen. De financieringsronde werd geleid door de Europese durfkapitaalinvesteerder Lakestar.

Ravical is opgericht door serial entrepreneur Joris Van Der Gucht, die eerder in 2023 het Belgische Silverfin – een toonaangevend platform voor boekhoudautomatisering – succesvol uitbouwde en verkocht voor €320 miljoen. Ravical levert AI-agents die domeinspecifieke kennis combineren met bedrijfskennis en klantinzichten. Deze ‘virtuele medewerkers’ kunnen tot 80% van de operationele taken in professionele dienstverlening automatiseren, waardoor (menselijke) experts zich kunnen focussen op de strategische 20% die winst genereert en bijdraagt aan het opbouwen van de klantrelatie.

Joris Van Der Gucht, CEO van Ravical: “We denken niet dat AI dienstenbedrijven gaan vervangen, maar 80% van het werk in deze bedrijven leent zich voor AI-automatisering. Wij bieden hen AI-agents die digitale diensten leveren van hoge kwaliteit, met respect voor hun bedrijfscultuur en opgebouwde kennis.”

Een sector met twee uitdagingen: talent vinden en het vermarkten van knowhow

De zakelijke dienstverlening staat vandaag voor twee grote uitdagingen: het aantrekken en behouden van toptalent én het omzetten van interne knowhow in schaalbare diensten. Ravical speelt in op beide pijnpunten. De ‘war for talent’ maakt het voor bedrijven steeds moeilijker om gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. Dit leidt tot personeelstekorten, slecht onderhouden klantrelaties en verlies van expertise. Ravical biedt met getrainde AI-agents een antwoord op deze uitdaging.

Tegelijkertijd maakt Ravical de ‘productisering’ mogelijk waar veel dienstverleners al jaren naar streven, door in-house expertise om te zetten in kant-en-klare diensten. “Productisering is een uitdaging voor veel bedrijven in de Nederlandse dienstensector.” Zegt Joris Van Der Gucht. “Onze AI-agents kunnen dit probleem bijna van de ene op de andere dag oplossen door de automatisering van professionele services. Daardoor krijgt het personeel ruimte om meer te focussen op meerwaarde en strategische ondersteuning, wat leidt tot nieuwe mogelijkheden om het bedrijf te laten groeien.”

De problemen waarmee professionele dienstverleners worden geconfronteerd, werden benadrukt in de Professional Services Maturity Benchmark 2025, een jaarlijks rapport van onderzoeksbureau Service Performance Insight (SPI). SPI constateert dat de jaarlijkse omzetgroei is gedaald tot 4,6% – bijna de helft van het tienjarig gemiddelde –, dat de groei van het personeelsbestand is vertraagd tot 1,9% en dat de winstgevendheid (EBITDA) met 36% is gedaald. SPI benadrukt ook dat het effectieve gebruik van AI “niet alleen een concurrentievoordeel is, maar ook een kostenfactor wordt om concurrerend te blijven”.

Meer informatie vindt u op ravical.com