Rapport Willis: Twee derde mondiale bedrijfsstrategen ziet cyberaanvallen als de belangrijkste bedreiging voor de reputatie

,

Cyberrisico’s, en met name cyberaanvallen vormen de belangrijkste bedreiging voor de reputatie van bedrijven. Dat geeft  65% van senior executives in de wereld aan  tegenover 52% in 2023. Dit werd op de voet gevolgd door zorgen over het milieu (64%, tegenover 52% in 2023). Governance (56%) en maatschappelijke impact (47%) zijn ook gestegen ten opzichte van 2023 (toen respectievelijk 52% en 45%), omdat de regelgeving in veel rechtsgebieden verder wordt aangescherpt. Dat zijn enkele uitkomsten uit Reputational risk readiness survey 2024/25 van WTW-onderdeel Willis.

Andere bevindingen uit het onderzoek  zijn onder andere:

  • Een meerderheid van de organisaties accepteert nog steeds een zekere mate van reputatierisico als ze denken dat het de moeite waard is. 57% van de respondenten zegt bereid te zijn meer risico’s te nemen als de activiteit bij het bedrijf past. Meer dan twee derde (69%) zegt dergelijke situaties per geval te beoordelen.
  • De overgrote meerderheid van de bedrijven (94%) heeft een bepaald budget gereserveerd om te helpen omgaan met reputatieschade.
  • 64% van de respondenten geeft toe dat hun organisatie een ‘matig’ vermogen heeft om de financiële impact van een gebeurtenis vooraf te modelleren, een neerwaartse trend ten opzichte van 74% in 2023 en 87% in 2022. Slechts 11% gaf aan de financiële gevolgen ‘goed’ te kunnen modelleren, inclusief het begrijpen van de risico’s van een ernstige gebeurtenis.
  • 87% van de organisaties heeft een formeel crisisresponsteam dat wordt geleid door een vastgestelde reeks KPI’s. 91% voert ook jaarlijkse oefeningen uit om hun crisiscommunicatieplan te testen.

 

David Bennett, head of reputational risk management direct and facultative,  bij Willis, zegt hierover het volgende: “De resultaten van het onderzoek laten zien dat crisisresponsteams robuuster zijn dan ooit, maar dat de modelleringscapaciteiten nog steeds achterblijven. In de huidige onvoorspelbare omgeving wordt het vermogen om te anticiperen op kosten en aansprakelijkheden en deze in te schatten steeds belangrijker.”

Reputatie is volgens hem  lang gezien als ongrijpbaar en moeilijk te kwantificeren. “Maar door vooruitgang te omarmen, zoals AI-gebaseerde platforms, kunnen organisaties het sentiment in realtime monitoren en de frequentie, ernst en potentiële bronnen van bedreigingen voor de reputatie met grotere precisie dan ooit tevoren modelleren.”

Garret Gaughan, managing director, direct en facultatief, voegt hieraan toe: “Toonaangevende bedrijven managen reputatie als een operationeel en financieel risico en zien het niet langer als een branding excercise. Sommige hebben reputatie zelfs gekoppeld aan KPI’s van het bestuur. Om veerkracht op te bouwen, moeten bedrijven sterke risicomanagementprocessen ontwikkelen, inclusief sentiment tracking en risk intelligence.”

Key findings

Cyberaanvallen zijn het grootste reputatierisico: 65% van de respondenten noemde cyberaanvallen als een van de belangrijkste reputatierisicofactoren, een grote verschuiving sinds onze laatste enquête in 2023, toen slechts 24% cyberaanvallen noemde. Geopolitieke spanningen en instabiliteit kunnen het cyberrisico vergroten, wat resulteert in frequentere en geavanceerdere aanvallen.

ESG-zorgen blijven toenemen: 64% gaf aan dat milieukwesties een belangrijk reputatierisico vormen, tegenover 52% in 2023. Ook governance (56%) en sociale impact (47%) werden vaker genoemd als reputatierisicofactoren. Ondanks weerstand tegen de ESG-agenda worden de regelgevingen in veel rechtsgebieden steeds strenger, wat leidt tot grotere bezorgdheid over de reputatie.

Bedrijven nemen reputatie serieus: 86% gaf aan dat ze een formeel proces hebben voor het beoordelen en beheren van reputatierisico’s, waarbij 22% aangaf dat dit gekoppeld is aan de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) van de raad van bestuur, een stijging ten opzichte van 14% in 2023.

 Er is veel belangstelling voor de juiste risico’s: 57% gaf aan een grote bereidheid te hebben om reputatierisico’s te nemen als zij vinden dat een activiteit of samenwerking goed past bij hun bedrijf, terwijl 69% de bereidheid om reputatierisico’s te nemen per geval beoordeelt.

Crisisteams zijn sterker: 87% zegt dat ze een formeel team hebben dat samen traint en reageert op negatieve publiciteit, waarbij 34% zegt dat dit gekoppeld is aan KPI’s – een stijging ten opzichte van slechts 19% in 2023.

Financiële impactmodellering is laag”11% zegt dat ze over veel modelleringscapaciteit beschikken om de kosten en aansprakelijkheden in verband met reputatieschade te begrijpen, terwijl 64% over een matige modelleringscapaciteit beschikt.

Reputatie beheren als een kans – en een risico

Een sterke reputatie is een waardevol bezit voor elk bedrijf, maar het is net zo cruciaal om de risico’s te beheren die deze reputatie kunnen schaden. Systeemstoringen, financiële, regelgevende en juridische kwesties kunnen allemaal hun tol eisen van het imago en de winst van uw merk. In de gepolariseerde en rumoerige wereld van vandaag moeten bedrijfsleiders de signalen van reputatierisico’s vanuit de media, klanten en belanghebbenden voorblijven.