De maritieme transportverzekeringsmarkten zijn 2025 ingegaan op een gemengde basis. Gallagher Specialty’s meest recente “Hull & Machinery and War Risks Market Update” schetst een beeld van afzwakkende premies in de Londense cascomarkt, toenemende schadedruk en een landschap van oorlogsrisico’s dat even volatiel en kwetsbaar blijft als altijd.Het Q2 rapport benadrukt dat terwijl de frequentie van ernstige ongevallen is afgenomen, de kosten in verband met kleinere claims stijgen. Ondertussen blijft de geopolitieke instabiliteit in het Midden-Oosten en Oost-Europa zorgen voor hoge premies en risicomijdend gedrag bij verzekeraars.
Londen verzwakt terwijl claims toenemen
“Het begin van 2025 werd gekenmerkt door een geleidelijke verzwakking van de hull & machinery -premies,” meldt Gallagher. “Dit was het sterkst voelbaar op de Londense markt, waar de toegenomen concurrentie voor de meest gewilde vloten kopers meer keuze heeft gegeven en uiteindelijk een premieomgeving in hun voordeel heeft gecreëerd.”Het rapport waarschuwt echter dat de huidige fase, hoewel gunstig voor kopers, misschien niet lang zal duren. “Hoewel de technische premietarifering in veel gevallen nog steeds onvoldoende is, blijft er enige discipline in de markt omdat verzekeraars proberen hun winstgevendheid te behouden.”
Gallagher voegt eraan toe dat deze discipline op de proef wordt gesteld door “meerdere grote deelnemers [die] tegelijkertijd proberen te groeien, allemaal gericht op dezelfde segmenten van de markt.” Het resultaat is een neerwaartse druk op de premies die, als deze ongecontroleerd blijft, de winstgevendheid op lange termijn kan uithollen. “Hoewel dit op korte termijn misschien wat voordeel oplevert voor kopers, is het op lange termijn niet in het belang van de scheepvaartsector dat de markt terugvalt in een verlieslatende positie.”
Schadekosten kruipen omhoog ondanks minder ernstige ongevallen
Hoewel ernstige incidenten de afgelopen maanden zeldzaam zijn geweest, heeft de aanvaring tussen Solong en Stena Immaculate in maart de latente risico’s in de scheepvaart nog eens duidelijk aangetoond. Een bemanningslid ging verloren en er ontstond aanzienlijke schade, hoewel een catastrofe ternauwernood werd voorkomen.
Tegelijkertijd worden kleinere claims duurder. “Het lijdt geen twijfel dat verbeteringen in technologie, automatisering en algemene veiligheidsnormen op zee hebben geleid tot een betere algemene schade-ervaring”, zegt Gallagher. “Het staat echter ook buiten kijf dat de inflatie van schadeclaims begint toe te nemen, zoals de afgelopen jaren is voorspeld.”
Routinematige machinestoringen gaan nu gepaard met torenhoge kosten. “De prijzen van staal, arbeid en werfruimte zijn allemaal gestegen, wat een directe invloed heeft op de totale schaderatio’s.” Gallagher waarschuwt dat “algemene premieverlagingen in combinatie met hogere claimkosten de markt in zeer korte tijd terug kunnen duwen naar een verliesgevende positie.”
Midden-Oosten en Zwarte Zee domineren nog steeds oorlogsrisico’s
Het rapport besteedt veel aandacht aan de markt voor oorlogsrisico’s, die Gallagher “onvoorspelbaar en kwetsbaar” noemt. Na de ineenstorting van het staakt-het-vuren in Gaza zullen de aanvallen van Houthi-rebellen naar verwachting hervatten. “Het dreigingsniveau voor schepen op doorvaart wordt als zeer hoog beschouwd en veel eigenaren blijven schepen omleiden rond de Kaap.”
Ondertussen blijven de “aanvullende premies voor reizen naar de Zwarte Zee de hoogste in de oorlogsmarkt” vanwege de aanhoudende aanvallen en verhoogde sancties op schepen en ladingen, vooral met betrekking tot Russische olieproducten. Gallagher benadrukt dat verzekeraars “hun voorzichtige benadering van de blootstelling aan Rusland/Oekraïne niet zullen aanpassen totdat overtuigend bewijs aantoont dat het risico is afgenomen.”
Reders en makelaars wordt geadviseerd niet te verwachten dat er snel verlichting komt. “Er is geen zekerheid dat schepen veilig door de Rode Zee kunnen varen,” waarschuwt Gallagher. “Reders moeten waakzaam blijven en alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen nemen als ze ervoor kiezen om door het gebied te varen.”Naast conflicten tussen staten, signaleert het rapport ook een toename van piraterij, met incidenten in zowel de Golf van Guinea als voor de kust van Somalië. Verzekeraars van oorlogsrisico’s eisen nu routinematig een ontvoerings- en losgeldverzekering, evenals veiligheidsmaatregelen aan boord, wanneer ze een offerte uitbrengen voor schepen die door deze gebieden varen.
De handhaving van sancties is een ander groot probleem, vooral in verband met de Russische “schaduwvloot” van verouderde tankers met een onduidelijke vlag. “Dergelijke GPS-storingen kunnen risico’s opleveren voor onschuldige schepen in de buurt”, aldus het rapport. De Europese autoriteiten voeren hun inspecties op, maar Gallagher erkent dat “het onmogelijk is om al deze schepen te identificeren vanwege hun data- en satellietmanipulaties”.
De vooruitzichten: kwetsbaar, concurrerend en onzeker
Vooruitkijkend ziet Gallagher in zijn rapport redenen voor zowel voorzichtigheid als paraatheid. Van kosteninflatie tot conflict- en klimaatrisico’s, de druk op casco- en oorlogsverzekeraars neemt toe, zelfs terwijl de concurrentie toeneemt.Het rapport sluit af met een voorzichtige waarschuwing voor de sector naarmate het tweede kwartaal vordert:“Kopers profiteren van een grotere keuze en een geleidelijke daling van de tarieven, wat over het algemeen een gezond punt is in de marktcyclus. We zullen nauwlettend in de gaten houden of deze verzachting scherper wordt in de tweede helft van 2025.”