De Allianz Group kan terugkijken op een goed begin van 2023. Het bedrijfsresultaat over het eerste kwartaal van 2023 van 202 miljoen euro (eerste kwartaal van 2022: 182 miljoen euro) is 20 miljoen euro beter dan vorig jaar, voornamelijk dankzij een beter resultaat op het gebied van verzekeringsdiensten.De bruto premieomzet bedroeg in de eerste drie maanden van het jaar 3,736 miljard euro, 618miljoen (+20%) beter dan vorig jaar (Q1 2022: 3,118 miljard euro).
De bruto premieomzet van AGCS (d.w.z. premie na aftrek van fronting en facultatief RI) steeg op jaarbasis met 487 miljoen euro tot 2,508 miljard euro (Q1 2022: 2,021 miljard euro) dankzij sterke nieuwe productie, hogere tarieven op verlengingen (gemiddeld 7% incl. aanpassing voor voorwaarden) en een hogere verlengingsbasis in meerdere branches. Bijna alle activiteiten groeiden op jaarbasis, met name Alternative Risk Transfer, MidCorp en Property.
De core combined ratio voor Q1 2023 is ruwweg in lijn met vorig jaar en bedraagt 93,2% (Q1 2022: 93,0%). De verbetering van zowel de schaderatio van het lopende ongevallenjaar, die profiteert van hogere rentetarieven die leiden tot een hoger discontovoordeel voor schadereserves, als de kostenratio wordt gecompenseerd door een hogere herverzekeringsratio. De winstgevende verzekeringstechnische prestaties maakten een extra opbouw van reserves mogelijk, voornamelijk om inflatierisico’s aan te pakken