P&I-verzekeraars streven naar verdere premieverhogingen

De meeste onderlinge P&I-verzekeraars (product & indemnity) zullen bij de polisverlengingen van 20 februari verdere premieverhogingen van reders vragen om de stijgende claimkosten te kunnen bijhouden, aldus ratingbureau A.M. Best Co. Inc. in een deze week gepubliceerd rapport.

De P&I-clubs zagen een hogere schadeactiviteit in het verzekeringsjaar 2024-2025, gedreven door de instorting van de Baltimore brug waarbij het vrachtschip Dali afgelopen maart betrokken was, wat mogelijk het duurste maritieme ongeval ooit zou kunnen zijn, aldus het ratingbureau. De 12 clubs die deel uitmaken van de International Group of P&I Clubs zagen de kosten van hun herverzekeringsprogramma voor het polisjaar 2025-2026 met meer dan 10% stijgen, aldus het AM Best-rapport.

De kostenverhogingen voor de verlenging van de herverzekeringen  worden meestal volledig doorberekend aan de reders via een specifieke heffing bovenop de P&I-premies, aldus Best. “De huidige schadeclaims waren over het algemeen boven verwachting voor de meeste clubs, gedreven door een toename in de frequentie van grote claims, inclusief poolclaims.”

Elf van de 12 clubs zullen dit jaar verhogingen van tussen de 4% en 7,5% toepassen op de onderlinge P&I-premietarieven, waarbij alleen de Shipowners’ Mutual Protection & Indemnity Association geen algemene verhoging zal toepassen, aldus Best.

Het ratingbureau verwacht dat de verzekeringstechnische prestaties van de clubs zullen verslechteren voor het polisjaar 2024-2025. De verwachte hoge beleggingsopbrengsten zullen gedeeltelijk worden gecompenseerd door de stijging van het aantal schadeclaims, aldus Best.