Achmea heeft vorig jaar het operationeel resultaat zien toenemen met € 109 miljoen (+21%) door hoger verzekeringstechnisch resultaat Schade & Inkomen, groei rentemarge Achmea Bank en een hoger beleggingsresultaat. Het nettoresultaat beliep € 814 miljoen door een hoger operationeel resultaat en een gunstige ontwikkeling financiële markten. Er is sprake van groei in alle segmenten en de premies nemen toe naar € 22,3 miljard. Er werd een stevige omzetgroei geboekt in internationale activiteiten en oudedagsvoorzieningen (beide +21%).
Verder is het beheerd vermogen toegenomen met 12% tot € 218 miljard. De solvabiliteit blijft solide op 183%, maar neemt af met name door groei, marktontwikkelingen, modelwijzigingen en inkoop van kapitaalinstrumenten. De verzekeraar realiseerde goede NPS-scores vanuit een hoge waardering voor medewerkers, snelle schadeafhandeling en ondersteund door strategische investeringen in data en digitalisering. “Er is sprake van sterke executiekracht en realisatie van duurzaamheidsambities, zowel voor onze eigen voetafdruk, als in de rol van belegger en aanjager maatschappelijk debat”, aldus Achmea
Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van
Bestuur Achmea:
“We zijn trots op de resultaten die we vandaag presenteren. We
zien een belangrijke groei in alle segmenten, tonen een sterke executiekracht,
boeken mooie voortgang op onze strategie en versterken ons marktleiderschap in
schade en zorg. En dat in een jaar waarin sprake was van geopolitieke
spanningen, inflatie, een wereldwijde toename van weersgerelateerde
calamiteiten en hogere herverzekeringspremies. Dit had zijn effect op de
markten waarin we actief zijn, op onze klanten, partners en medewerkers. We laten
een stevige stijging zien van het operationele resultaat en de inkomsten en
realiseren hoge klanttevredenheidscores. Het partnership tussen Rabobank en
Achmea is op verschillende onderdelen verder versterkt. We liggen goed op koers
om onze maatschappelijke, operationele en financiële doelen voor 2025 te
behalen.”
Sterke
stijging resultaten
Bij
Schade & Inkomen steeg het operationeel resultaat met 20% naar
€ 309 miljoen, ondersteund door omzetgroei, verdere investeringen in
digitalisering en een gunstige ontwikkeling van de rente en
inflatieverwachtingen. Ook waren er vorig jaar, vergeleken met 2022, geen grote
stormschades. Door klimaatverandering zien we wel meer weersgerelateerde
schades. Daarnaast was er sprake van een hogere verkeersintensiteit wat
resulteerde in een toegenomen (letsel)schadelast. De combined ratio van Schade
& Inkomen verbeterde naar 93,9%.
Het operationeel resultaat van het Zorgbedrijf
bleef stabiel op € 187 miljoen. Ook Achmea Pensioen & Leven
leverde met € 208 miljoen een goed operationeel resultaat, deels
gedempt door de definitieve regeling voor beleggingsverzekeringen. Het
resultaat van Oudedagsvoorzieningen steeg naar € 47 miljoen,
voornamelijk door groei en een verbeterd rendement bij Achmea Bank. Het
operationeel resultaat van Internationaal steeg naar € 6 miljoen,
ondanks overstromingen in Griekenland en de aardbeving in Turkije.
Succesvol
in het aantrekken van nieuwe klanten
Groei
is een belangrijke pijler van onze strategie. We waren succesvol in het
aantrekken van nieuwe klanten en het verhogen van onze omzet, ondersteund door
onze goede reputatiescore die steeg van 64 naar 70 punten. Begin 2024
verwelkomden we bij Zorg 400.000 nieuwe klanten en verstevigden we ons
marktleiderschap. Het premievolume bij Schade & Inkomen steeg naar
€ 4 miljard door het aantrekken van nieuwe klanten en door
premiestijgingen. Bij Internationaal nam het totale premievolume toe met 21%
naar € 1,8 miljard, ook dankzij een combinatie van nieuwe klanten en
premiestijgingen.
“Vooruitlopend
op de Wet toekomst pensioenen hebben we vanuit Oudedagsvoorzieningen nieuwe
derde pijler-producten ontwikkeld, die we met Centraal Beheer op de markt
brengen. Naast alle verzekeringsklanten bedient Centraal Beheer inmiddels meer
dan 450.000 klanten (+7%) op het gebied van particuliere financiële diensten.
Dat zien we ook terug in de spaarvolumes en de hypotheekportefeuille van Achmea
Bank. Laatstgenoemde groeide met € 2,0 miljard naar
€ 14,4 miljard, mede dankzij samenwerkingen met Munt Hypotheken en
a.s.r. Het totale beheerd vermogen voor klanten van Achmea Investment
Management en Achmea Real Estate steeg met € 24 miljard tot € 218
miljard, zowel door nieuwe instroom als door ontwikkelingen op de financiële
markten. Hiermee zijn we de grootste Nederlandse vermogensbeheerder voor
derden. De groei zorgt tegelijkertijd voor extra kapitaalbeslag. In combinatie
met een aantal eenmalige invloeden kwam de solvabiliteitratio daardoor uit op
183%.”
Onze
‘stormbot’ en de start van Achmea Innovation Hub
Een
andere belangrijke pijler onder Achmea’s strategie is ‘data & digitalisering’.
“We richten ons op een uitstekende digitale ondersteuning van de klantreis. Een
mooi voorbeeld is onze nieuwe ‘stormbot’ die bij de zomerstorm Poly is ingezet
en het schadebehandelingproces ondersteunt, met name bij het melden en
registeren van schades. Hierdoor kunnen onze medewerkers de klant sneller
helpen en hebben ze meer tijd voor schades waar persoonlijk contact met de
klant essentieel is. Dit ondersteunt onze ambitie om onze koppositie op
klanttevredenheid in de Nederlandse verzekeringsmarkt verder te verbeteren. Om
ook in de toekomst gebruik te maken van de nieuwste technologieën en om
aansluiting te houden bij veranderende klantbehoeften investeren we in
innovatie en technologie. Zo openden we begin 2023 de Achmea Innovation Hub.
Hier werkt een team van internationale experts aan het ontwikkelen van
bedieningsmodellen van de toekomst.”
Op het
gebied van zorg en pensioenen is Achmea in samenwerking met partners en klanten ook
nadrukkelijk met de toekomst bezig. In de 11 regio’s waar zij de grootste
zorgverzekeraar zijn, heeft de verzekeraar samen met alle betrokken partijen
het zorgaanbod in beeld gebracht. Dit vormt de basis voor actieplannen om het
zorgaanbod beter te laten aansluiten op de zorgvraag.
Op 1
juli 2023 is de Wet toekomst pensioenen in werking getreden. Hiermee is volgens
Achmea een belangrijke stap gezet in de
hervorming van ons huidige pensioensysteem.” Om dit goed te ondersteunen, hebben we in
2023 een nieuw IT-systeem voor de pensioenadministratie gekozen. Het eerste
pensioenfonds is inmiddels succesvol overgezet. Het is nu van belang dat we vanuit een
stabiel kader samen met onze klanten kunnen werken aan de overgang naar het
nieuwe stelsel.”
Breed
scala aan activiteiten om te verduurzamen
Om de
impact van klimaatverandering te beperken blijft het cruciaal om de uitstoot
van broeikasgassen, met name CO2,terug te dringen. In het
vierde kwartaal van 2023 heeft Achmea een update van haar Klimaat Transitieplan
gepubliceerd. Daarin zijn voor het eerst tussentijdse doelstellingen voor onze
(schade)verzekeringsportefeuille opgenomen. “We zijn goed op weg met het
realiseren van onze duurzaamheidsambities; zowel voor onze eigen voetafdruk,
als in de rol van belegger en aanjager van het maatschappelijk debat. Naast het
mitigeren van klimaatrisico’s moeten we ons als verzekeraar en als samenleving
aanpassen aan klimaatveranderingen (adaptatie). We streven ernaar klimaatschade
zoveel mogelijk te voorkomen en verzekerbaar te houden.”
De
medewerkers hebben in 2023 een persoonlijk klimaatbudget van netto € 2.500
gekregen om te besteden aan verduurzaming. Inmiddels heeft al 72% van de collega’s
dit budget besteed, bijvoorbeeld aan zonnepanelen, isolatie of warmtepompen. “Dit
is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de energierekening. Ook onze
klanten helpen we bij het verduurzamen van hun woningen. We bieden
particulieren en Verenigingen van Eigenaren niet alleen financiering maar ook
volledige verduurzamingsoplossingen, in samenwerking met toeleveranciers. Met
Achmea Investment Management stimuleren we bedrijven waarin we investeren
actief om de transitie naar een duurzame economie te versnellen. Van alle
Nederlandse vermogensbeheerders steunden we vorig jaar de meeste duurzame
resoluties op aandeelhoudersvergaderingen.”
Definitieve
regeling beleggingsverzekeringen
In
februari 2024 bereikte Achmea een akkoord met vijf belangenorganisaties over
een regeling voor bij hen aangesloten klanten met een beleggingsverzekering.
Ook is een extra bedrag gereserveerd voor niet aangesloten ‘schrijnende
gevallen’. Dit is een belangrijke mijlpaal en oplossing voor de betreffende
klanten. Bovendien komt er definitief een punt achter de lopende juridische
procedure, wat goed nieuws is voor alle betrokkenen.
Verkenning
opties pensioen- en levenportefeuilles
Achmea
heeft de afgelopen jaren regelmatig de mogelijkheden bekeken voor de
portefeuilles van Achmea Pensioen & Levensverzekeringen, met name voor de
verzekeringen die niet meer actief worden verkocht (het service book). “Het is
van belang dat we zo efficiënt mogelijk kunnen blijven werken, vooral omdat
deze portefeuille kleiner wordt. We moeten ervoor zorgen dat de kosten gelijke
tred houden met deze ontwikkeling, terwijl we onze klanten goed blijven
bedienen. Zoals we dat altijd hebben gedaan. We bekijken verschillende opties,
zowel intern als extern. In de tussentijd blijven we onze huidige koers volgen.”
Trots
op betrokken medewerkers en baanbrekend cao-proces
“Onze
goede resultaten over 2023 zijn te danken aan de inzet, betrokkenheid en
deskundigheid van onze medewerkers. Vorig jaar behaalden we opnieuw hoge
MBO-scores. Voor het eerst kregen alle medewerkers van Achmea in Nederland, dus
niet alleen vakbondsleden, de kans om hun stem uit te brengen voor een nieuwe
cao. Een nieuw proces met een mooie uitkomst waar ik trots op ben. We streven
ernaar om onderscheidend te blijven op het gebied van arbeidsvoorwaarden, ook
gezien de krapte op de arbeidsmarkt.
We
hebben een succesvol jaar achter de rug waarin we invulling hebben gegeven aan
onze maatschappelijke rol, in lijn met onze visie ‘Duurzaam Samen Leven’. Met
dank aan onze klanten, partners, aandeelhouders en medewerkers. Dit legt een
sterke basis om ook in 2024 weer van duurzame betekenis te kunnen zijn voor al
onze stakeholders!”
