Nu Britse werkgevers kampen met toenemende economische onzekerheid en grotere financiële druk op hun budgetten, is het moeilijker dan ooit om de juiste koers te varen op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden, zo blijkt uit een onderzoek van WTW. Als gevolg daarvan gaan bedrijven slimmer om met hun uitgaven, leggen ze een scherpere focus en gebruiken ze arbeidsvoorwaarden als strategisch instrument om betrokkenheid, retentie en doelgerichtheid te stimuleren.
Uit de 2025 Benefits Trends Survey blijkt dat stijgende kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden de belangrijkste factor zijn (64%) die van invloed is op de strategieën van Britse werkgevers op dit gebied in 2025, een stijging ten opzichte van 57% in 2023. Andere belangrijke aandachtspunten zijn de concurrentie om talent (59%), verwachtingen ten aanzien van een betere werknemerservaring (44%) en de kosten van levensonderhoud (37%).
Na een lange periode van hoge inflatie op het gebied van arbeidsvoorwaarden en in het licht van een mogelijk verzwakkende economie, nemen werkgevers een stap terug en willen ze zich concentreren op wat echte waarde oplevert voor werknemers en het bedrijf.
Andy Leighton, Director Health & Benefits: “Na een lange periode van hoge inflatie op het gebied van arbeidsvoorwaarden en in het licht van een mogelijk verzwakkende economie, nemen werkgevers een stap terug en richten ze zich op wat echte waarde oplevert voor werknemers en het bedrijf. Dat betekent dat ze zich richten op ondersteuning en uitgaven voor de arbeidsvoorwaarden die het belangrijkst zijn, waardoor personalisatie mogelijk wordt en werknemers betere beslissingen kunnen nemen.”
Aangezien de kosten van medische zorg in het Verenigd Koninkrijk een dubbelcijferige groei blijven vertonen, staan werkgevers voor grotere uitdagingen bij het uitvoeren van hun strategie op belangrijke gebieden zoals gezondheidsvoordelen (40%), welzijnsprogramma’s (28%) en pensioenvoordelen (23%).Om deze problemen aan te pakken, veranderen werkgevers hun strategie. Slechts weinigen breiden hun voordelenportfolio uit, maar kiezen ervoor om zich te concentreren op het benutten van de waarde van hun huidige aanbod en het verbeteren van de financiering, de werknemerservaring, de analyse en de administratie.
Plannen voor komende drie jaar
In de komende drie jaar is 57% van de werkgevers van plan om de uitgaven te herverdelen of opnieuw in evenwicht te brengen. Daarnaast wil 70% het aanbod aan secundaire arbeidsvoorwaarden uitbreiden. Een meerderheid (60%) is van plan om de hoge kosten aan te pakken door navigatieoplossingen in te voeren om werknemers te ondersteunen bij het gebruik van secundaire arbeidsvoorwaarden, de uitgaven voor secundaire arbeidsvoorwaarden opnieuw in evenwicht te brengen (57%) en de waarde te vergroten, of over te stappen naar leveranciers die meer waar voor hun geld bieden op het gebied van gezondheid, pensioen en risico’s (52%).
Om tegemoet te komen aan de drukpunten van werknemers, willen bedrijven de komende drie jaar ook verbeteringen doorvoeren op de volgende prioritaire gebieden: maximaliseren van waarde, geestelijke gezondheid, gezondheidsvoordelen, financieel welzijn en gezinsondersteuning. Velen zijn van plan om meer gebruik te maken van communicatie, stimulansen en sturing om gedrag te beïnvloeden en de werknemerservaring te verbeteren. Het regelmatig evalueren van de prestaties van leveranciers, inclusief feedback van werknemers, is ook een belangrijke maatregel die werkgevers nemen.
Leighton: “Organisaties staan meer dan ooit onder druk om de juiste benefits-strategie te bieden. Het vinden van innovatieve oplossingen voor oude en nieuwe uitdagingen en het hervormen van voordelen om doelstellingen en waarden uit te dragen, is een goed begin. Er is nog een lange weg te gaan om deze knelpunten aan te pakken, maar werkgevers lijken de juiste richting in te slaan door zich te concentreren op wat voor hun werknemers het belangrijkst is.”