Aviva kreeg veel lof van makelaars en werd in 10 van de 12 categorieën erkend als de beste verzekeraar, waaronder flexibiliteit bij het afsluiten van verzekeringen, digitale mogelijkheden en AI-integratie, die essentiële elementen zijn in het snel veranderende verzekeringslandschap. Dit geeft blijk van zijn sterke en consistentie prestaties , zo blijkt uit de 2025 UK Commercial Insurance Broker Survey van data- en analysebedrijf GlobalData.
Makelaars benadrukken de digitale mogelijkheden van Aviva als een belangrijk voordeel, waarbij meer dan de helft het bedrijf als beste in zijn klasse beoordeelde voor e-trading en extranetplatforms. Provinciale makelaars zijn vooral gericht op prijs en premies, evenals flexibiliteit bij het afsluiten van verzekeringen en dekking.
Dit rapport onderzoekt welke verzekeraars vanuit het oogpunt van commerciële makelaars als marktleiders kunnen worden beschouwd. Het kijkt naar de factoren die makelaars het belangrijkst vinden bij het selecteren van een verzekeraar om zaken mee te doen, en analyseert hoe dit is veranderd in de loop van de crisis rond de kosten van levensonderhoud. Op basis van 11 verschillende aspecten selecteren makelaars de verzekeraar die zij als beste in hun klasse beschouwen. De vier toonaangevende verzekeraars worden afzonderlijk besproken, evenals elke afzonderlijke categorie.
Aviva, Allianz, AXA en Zurich staan consequent in de top drie in meerdere categorieën, wat hun positie als toonaangevende verzekeraars in de sector onderstreept. Sahil Haider, Associate Insurance Analyst bij GlobalData, zegt hierover: “Nu makelaars met steeds grotere economische uitdagingen worden geconfronteerd, verschuift hun aandacht duidelijk naar verzekeraars die oplossingen op maat, concurrerende premies en sterke digitale mogelijkheden bieden. Aviva blijft in het onderzoek van dit jaar de voorkeur van makelaars genieten, een trend die zich in eerdere edities ook al aftekende. Deze sterke prestatie versterkt de positie van Aviva als toonaangevende verzekeraar in de ogen van commerciële makelaars.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat er meer aandacht is voor betaalbaarheid: 28,4% van de makelaars noemt prijsstelling en premies als de belangrijkste factor bij het kiezen van een verzekeraar, een stijging ten opzichte van 26% in 2024. Deze stijging kan worden toegeschreven aan de economische onzekerheid. Deze trend weerspiegelt daarnaast de aanhoudende economische druk, waaronder inflatie, stijgende rentetarieven en toenemende premiekosten, die makelaars ertoe hebben gedwongen hun klanten meer waarde te bieden
Flexibiliteit bij het afsluiten van verzekeringen/dekking blijft een belangrijke factor voor makelaars, met een stijging van 19,6% in 2024 naar 24% in 2025. Aviva blonk uit op dit gebied: 24,8% van de makelaars koos voor deze verzekeraar, wat zijn status als voorkeurspartner voor makelaars die steeds complexere klantbehoeften moeten vervullen, nog eens versterkte.Het kunnen voldoen aan diverse klantbehoeften wordt steeds belangrijker voor complexe gevallen en nu consumenten worstelen met de crisis in de kosten van levensonderhoud. Er is een aanzienlijke afname in het belang dat wordt gehecht aan de kwaliteit van de productmaterialen van verzekeraars in vergelijking met 2024, wat wijst op een verschuiving in de prioriteiten van makelaars naar meer kosteneffectieve oplossingen
Haider concludeert: “Terwijl de sector blijft investeren in digitale oplossingen, blijft Aviva een leider en verbetert het zijn digitale aanbod voortdurend om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van zowel makelaars als klanten. Meer dan de helft van de makelaars heeft de extranetsites en e-tradingmogelijkheden van Aviva als topklasse beoordeeld, wat de sterke positie van het bedrijf op het gebied van online diensten verder versterkt. Deze erkenning onderstreept niet alleen het marktleiderschap van Aviva, maar benadrukt ook zijn toewijding aan innovatie en klanttevredenheid.”
Belangrijkste hoogtepunten
- Aviva was in 2023 opnieuw de uitblinker in de ogen van makelaars. Het was de beste in negen van de elf categorieën waarin makelaars werd gevraagd hun beste verzekeraars te selecteren.
- De doelstellingen van makelaars zijn enigszins veranderd nu de Britse economie uit de COVID-19-pandemie komt en een mogelijke recessie tegemoet gaat. Het belang van flexibiliteit bij het afsluiten van verzekeringen is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen voor makelaars, die dit als de belangrijkste factor beschouwen bij het kiezen van een verzekeraar.
- Makelaars uit alle categorieën kozen flexibiliteit bij het afsluiten van verzekeringen/dekking als de meest cruciale factor bij het kiezen van een verzekeraar om zaken mee te doen in 2022 en 2023, wat het belang van deze factor voor zowel makelaars als klanten onderstreept.