Ongeveer 35% van de Britse MKB-bedrijven die voorheen een stand alone -cyberverzekering hadden afgesloten, heeft deze niet verlengd. Van hen geeft eveneens iets meer dan een derde aan dat ze voldoende cyberdekking hadden onder hun bredere zakelijke verzekering, zo blijkt uit een onderzoek van Coalition. Hierin komt tevens naar voren dat bijna driekwart van de respondenten te maken heeft gehad met een cyberincident in de afgelopen vijf jaar
Tom Draper, Managing Director van Coalition in het Verenigd Koninkrijk; “Uit ons onderzoek blijkt dat veel kleine en middelgrote ondernemingen tijdens de moeilijke cybermarkt hun verzekeringsprioriteiten hebben verschoven van cyberverzekeringen en dat ze niet zijn teruggekeerd sinds de markt zijn aanbod heeft verbeterd. Dit jaar was het echter moeilijk om de gevolgen van een cyberaanval te negeren, waarbij grote merken en vooraanstaande organisaties te maken kregen met verstoorde bedrijfsvoering en hoge herstelkosten. Uit ons onderzoek blijkt dat deze gebeurtenissen besluitvormers nu aanzetten tot actie: 30% zegt dat het hen heeft aangemoedigd om hun cyberverzekering te herzien of offertes voor een afzonderlijke stand alone verzekering aan te vragen.”
Uit de bevindingen bleek ook dat bedrijven aangeven waakzamer te zijn ten aanzien van cyberrisico’s (38%) en zich meer bewust te zijn van het belang van cyberverzekeringen (37%). Toch vindt een alarmerend percentage (35%) nog steeds dat het risico niet opweegt tegen de kosten van het afsluiten van een cyberverzekering, en een vergelijkbaar percentage (33%) denkt dat het onwaarschijnlijk is dat ze te maken krijgen met een cyberincident. “Aangezien de meeste respondenten schatten dat een cyberincident ongeveer 200.000 pond zou kosten, blijft dit een riskante – en potentieel kostbare – beslissing”, aldus Coalition
Uit het onderzoek blijkt dat de opvallende incidenten van dit jaar, zoals de cyberaanval op de Britse retailer Marks & Spencer (M&S) in april 2025 en Jaguar Land Rover eind augustus 2025, hebben bijgedragen aan een betere paraatheid van bedrijven. Bijna twee vijfde van de bedrijven zegt zich veilig te voelen omdat ze een plan hebben om een cyberincident aan te pakken, 36% van de respondenten heeft meer budget uitgetrokken voor cyberbeveiliging en 35% heeft opnieuw gekeken naar de dekking die nodig is om zichzelf te beschermen.
Draper voegde hieraan toe: “We hebben dit jaar verschillende opvallende cyberincidenten gezien, en hoewel dit het belang van cyberbeveiliging en het hebben van robuuste cyberbeveiligingssystemen en adequate verzekeringen onder de aandacht brengt, kan het er bij kleine en middelgrote ondernemingen ook toe leiden dat zij cyberbeveiliging als een kwestie voor ‘grote bedrijven’ gaan zien Hoewel grote retailers, voedingsmiddelenbedrijven en consumentenbedrijven zoals Jaguar Land Rover en M&S over de middelen – en vaak ook over een cyberverzekering – beschikken om dergelijke incidenten te doorstaan, ontbreekt het de meeste mkb-bedrijven mo’s aan zowel de financiële veerkracht als de middelen om snel te herstellen. Cyberrisico’s zijn niet langer alleen een IT-kwestie, maar vormen een fundamentele bedreiging voor de bedrijfscontinuïteit die kleine en middelgrote bedrijven dringend moeten aanpakken











