Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Dat blijkt uit het International People Mobility Report 2025 van Aon onder 361 HR-, mobiliteit- en benefits professionals uit 49 landen ondervraagd. “Organisaties moeten hun beleid, strategie en uitvoering aanpassen om aantrekkelijk en toekomstbestendig te blijven”, aldus het rapport
Kosten en talenttekorten en geopolitieke onrust als drijvende kracht
Net als vorig jaar zijn inflatie en stijgende kosten, samen met een tekort aan kritieke vaardigheden, de grootste drijfveren achter het internationale mobiliteitsbeleid. Maar liefst 51% van de organisaties noemt kostenbeheersing als topprioriteit en 49% geeft aan dat een tekort aan talent hun mobiliteitsstrategie beïnvloedt. Bedrijven moeten steeds creatiever worden om internationaal talent aan te trekken en te behouden, terwijl ze grip houden op de uitgaven. Geopolitieke spanningen en handelsbelemmeringen zorgen ervoor dat bedrijven hun mobiliteitsbeleid voortdurend moeten herzien, met extra aandacht voor risicomanagement en flexibiliteit.
Wellbeing, inclusiviteit en duurzaamheid centraal
Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de organisaties actief inzet op inclusiviteit van benefits en diensten voor internationaal mobiele medewerkers. 18% van de werkgevers noemt ‘equitable treatment’ expliciet een prioriteit in het mobiliteitsbeleid en herziet expat- en detacheringpakketten om gelijke toegang tot benefits te realiseren. Ook 37% van de bedrijven noemt ESG- en Net-Zero-doelstellingen als leidraad, wat aantoont dat duurzaamheid niet langer optioneel is.
“We zien dat grotere bedrijven steeds vaker een ESG-strategie hebben die hun reisbeleid en reisfrequentie beïnvloedt. Daarnaast is er juist voor kleine en middelgrote bedrijven een kans om te profiteren van een ESG-strategie, bijvoorbeeld door meer gelijkheid en harmonisatie in de voordelen die zij bieden – zowel voor reisgerelateerde als niet-reisgerelateerde aspecten van ESG,” aldus Günther Stalenberg, Director Human Capital Specialties and IPM EMEA bij Aon.
Technologie en maatwerk: innovatie in mobiliteitsbeleid
Bedrijven investeren steeds meer in digitale tools en data-analyse om hun mobiliteitsbeleid te optimaliseren. Van AI-ondersteunde support en online medische diensten tot proactieve beveiligingsalerts en benchmarking: technologische innovatie maakt het mogelijk om medewerkers beter te ondersteunen en risico’s te beheersen.
Daarnaast worden mobiliteitsprogramma’s steeds vaker gepersonaliseerd, zodat ze aansluiten bij de individuele behoeften en voorkeuren van medewerkers en hun gezinnen. Dit vergroot de kans op succesvolle internationale plaatsingen en een positieve employee experience.
Herstel van zakenreizen en nieuwe mobiliteitspatronen en profielen
Zakenreizen herstellen zich richting en soms zelfs boven pre-pandemische niveaus, maar worden nu ondersteund door totaal andere policies en praktijken dan voorheen. Nieuwe vormen van mobiliteit, zoals ‘bleisure’ (zakelijke reizen combineren met privé-tijd) en ‘workcations’ (kort werken vanuit het buitenland), worden steeds normaler. 62% van de bedrijven staat inmiddels toe dat werknemers tijdelijk op afstand vanuit een ander land werken. Dit biedt kansen voor talentretentie en flexibiliteit, maar vraagt om heldere richtlijnen en aangepaste verzekeringsdekking en compliancybeheersing.
Complexiteit in compliance en strategisch beleid
Een groeiend aandeel organisaties ervaart compliance als een van de grootste uitdagingen. Bijna 40% geeft aan moeite te hebben met het naleven van lokale wet- en regelgeving rond internationale mobiliteit, waaronder belasting, sociale zekerheid, immigratie en arbeidsvoorwaarden.
De toenemende complexiteit vraagt om een datagedreven en flexibele aanpak, zodat bedrijven risico’s kunnen beheersen én hun medewerkers optimaal kunnen ondersteunen. Organisaties gebruiken steeds vaker data en analytics om mobiliteitskosten te monitoren en te optimaliseren.
Vooruitblik
De internationale arbeidsmarkt blijft in beweging. Stalenberg zegt: “In een omgeving die continue verandert, maken data en inzicht het verschil. Organisaties die investeren in data-analyse, technologie en benchmarking, leggen de basis voor betere, goed onderbouwde beslissingen. Regelmatig het mobiliteitsbeleid evalueren en vergelijken met marktontwikkelingen stelt werkgevers in staat om de behoeften van hun medewerkers en nieuwe kansen te benutten, terwijl kostenbeheersing gewaarborgd blijft. Door kennis en ervaringen binnen de organisatie te delen, wordt innovatie gestimuleerd en blijven organisaties wendbaar en aantrekkelijk op de internationale arbeidsmarkt.”












