NVGA gaat marktbrede standaard ontwikkelen ter opheldering van onduidelijkheden en interpretatieverschillen omtrent uitbesteding

“De NVGA heeft zich ten doel gesteld om de onduidelijkheden en mogelijke interpretatieverschillen met betrekking tot uitbesteding op te helderen en hiervoor een marktbrede standaard te ontwikkelen.” Dat kondigde voorzitter Ron Gardenier aan tijdens de  Algemene Ledenvergadering van de  NVGA, die vandaag plaatsvond in het Nationaal Militair Museum in  Soest.

“De afgelopen jaren was onze branche onderhevig aan elkaar snel opvolgende ontwikkelingen. Dat heeft geleid tot een verandering in het speelveld en de onderlinge verhoudingen. Daarom zijn wij gestart met een herijking van de position paper die wij in 2018 hebben uitgegeven. Onze visie op de markt, en daarmee de doelen voor onze vereniging, zullen wij nieuw leven inblazen in wat wij onze marktvisie noemen. Wij zullen dit document presenteren tijdens ons lang verwachte zomerfeest op 24 juni in Antwerpen”, aldus de NVGA-voorzitter, die de aanwezige leden meedeelde dat in 2021 het totale premievolume voor NVGA-leden op bijna 3,8 miljard euro uitkwam, voor de totale markt was dat 4,1 miljard euro. “Het totale marktvolume is ten opzichte van 2020 nagenoeg stabiel gebleven maar bij onze leden zelfs iets gegroeid. De winstgevendheid van de portefeuilles is voor 2021 nagenoeg gelijk aan 2020 met een combined ratio van 77%. De marktrapportage, zoals die door het Verbond van Verzekeraars en de NVGA is opgesteld, wordt  eind april gepresenteerd.”

 Veel moois bereikt

Volgens Gardenier heeft twee jaar pandemie “ons meer dan ooit doen realiseren hoe belangrijk ons directe onderlinge contact is. We hebben veel geleerd van de mogelijkheden tot digitaal zakendoen, maar ook ervaren dat echte verbinding offline tot stand komt. Het afgelopen jaar hebben we ondanks de Coronacrisis veel moois bereikt.”

Hij noemde onder meer  een aantal documenten die door NVGA-commissies en –werkgroepen in samenwerking met het Verbond  aan de markt zijn gepresenteerd en die de markt context en handvatten bieden. “ Zo zijn de Leidraad POG en de Leidraad IT-risico’s volmacht geïntroduceerd en zijn een nieuwe werkgroep en commissie in het leven geroepen om thema’s zoals inkomen en digitalisering meer aandacht te geven.”

  Het is volgens hem daarnaast  wederom gelukt een gezamenlijk gedragen VSV te presenteren die door een constructieve samenwerking tussen betrokken partijen tot stand is gekomen. “Ook hebben wij onze samenwerking met het Verbond bestendigd met het gezamenlijke eigenaarschap en de presentatie van volmachtplein.nl: de nieuwe tooling voor het Werkprogramma. Een joint-venture waarin we de gezamenlijke ambitie dragen een volgende stap te zetten naar meer grip op IT-oplossingen ten aanzien van de naleving van wet- en regelgeving. Ook het Project Uniforme Inrichting Volmachtketen is een volgende fase ingegaan. De particuliere definities zijn in een afrondend stadium en het zakelijk domein is opgepakt.Het blijft echter zaak om snelheid te maken om de voortgang en kosten van dit project beheersbaar te houden. Ook verzekeraars zijn gewezen op het belang van voldoende tempo bij het aanleveren van de zakelijke AFD-definities.Sinds begin dit jaar is de gehele volmachtmarkt overgestapt op het aanbieden van Directe Schadeafhandeling, een project dat met het oog op Klant Belang Centraal, hoge verwachtingen schept.”

Anticiperen

Ook afgelopen jaar zag het NVGA-bestuur  een voortzetting van de consolidatieslag in de gehele markt. “Als vereniging zijn wij genoodzaakt te anticiperen op de verschuivingen die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Het voorstel tot wijziging van de contributiestructuur geschreven is naar onze mening gebaseerd op een meer evenrediger verdeling van de lasten en een transparantere tariefstelling.”

 Hij vervolgt: “Onze branche heeft te maken met de continue aanwas van nieuwe ontwikkelingen en wet- en regelgeving, die ons regelmatig tot de waan van de dag dwingen, maar onze blik op de toekomst en ons imago naar buiten soms vertroebelt. We hebben de aanwas van jongere generaties nodig om onze branche levend en innovatief te houden. Om de onderkenning van het belang en de maatschappelijke relevantie van ons werk ook bij jongere generaties te bewerkstelligen, was het nodig om ons ook zichtbaar te ontwikkelen en te moderniseren. Met onze nieuwe huisstijl en gewijzigd logo is daarvoor de eerste stap gezet.”