Bijna 90% van de directeuren verwacht dat de bedrijfsomstandigheden over een jaar sterker zullen zijn en een meerderheid van hen is het ermee eens dat de pandemie nieuwe kwetsbaarheden heeft blootgelegd, waardoor de bereidheid toeneemt om te investeren in de voorbereiding op andere langetermijnrisico’s. Dat zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek ‘A New Approach to Volatility: The Importance of Making Better Decisions’, dat Aon meer dan 18 maanden na de wereldwijde uitbraak van de COVID-19 pandemie heeft gehouden onder.
Aon 800 ‘C-suite leaders’ en senior executives in de VS, de EU, het VK en Canada om te onthullen hoe organisaties zich voorbereiden op en reageren op onderling verbonden risico’s. Het onderzoek volgt op Aon’s onderzoek dat in 2020 werd uitgevoerd, en onthult dat een jaar later bedrijfsleiders een hernieuwd vertrouwen hebben in de economie en een grotere bereidheid om berekende risico’s te omarmen.
“We bevinden ons op een buigpunt waar bedrijven zich niet alleen richten op het overwinnen van de huidige uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, maar ook nadenken over andere long-tail risico’s en hoe ze zich daarop kunnen voorbereiden,” zegt Greg Case, Chief Executive Officer van Aon. “Terwijl directies naar de toekomst van hun bedrijf kijken in een wereld die steeds volatieler wordt, heeft de pandemie hun kijk op risico’s herzien en het belang van betere beslissingen aangescherpt. Het afgelopen jaar heeft hen het inzicht gegeven dat ze nodig hebben om de dynamiek van long-tail risico’s te begrijpen en de noodzaak om beter voorbereid te zijn, wat optimisme aanwakkert voor wat in het verschiet ligt.
Aanvullende bevindingen uit het onderzoek zijn onder meer:
- Een meerderheid voorspelt aanzienlijke groei: Ongeveer vier op de vijf directeuren (79%) verwachten groei in het komende jaar en 40% verwacht een dubbelcijferige omzetgroei. Van de 38% van de directeuren die aangaven ‘zeer goed voorbereid’ te zijn op de pandemie, verwacht 55% een dubbelcijferige omzetgroei;
- Voorbereid zijn loont, maar de C-suite zou een vertekend beeld van vertrouwen kunnen vertonen: Uit het onderzoek bleek dat er een kloof bestaat tussen C-suite leidinggevenden die de strategie bepalen en de mensen in het veld die deze strategie uitvoeren. Slechts 12% van de C-suite leidinggevenden vond dat hun bedrijf niet voorbereid was op de pandemie, vergeleken met 22% van de senior executives;
- Succesvolle directeuren zijn zich bewust van risico’s, niet risicomijdend: De meeste directeuren (80%) zeggen dat hun bedrijf door de pandemie meer risico’s wil nemen en wil investeren om in de toekomst weerbaarder te zijn. Zij willen graag nieuwe risico’s nemen op het gebied van financiering en kapitaalinvesteringen: 55% van de respondenten heeft belangstelling voor het aantrekken van nieuw kapitaal, financiering of schulden en 50% van de respondenten staat open voor investeringen in nieuwe technologieën:
- Als bedrijven zich niet voorbereiden en niet optreden, verzwakken zij aanzienlijk: Bedrijven die verzwakt waren door de pandemie – 32% van de ondervraagden – hadden moeite om risicobeoordeling te integreren in de besluitvorming en om zich te richten op de onderlinge samenhang van verschillende risico’s. Bedrijven die niet voorbereid waren en vervolgens verzwakten door de pandemie, bleven achter op hun succesvolle tegenhangers op twee belangrijke gebieden: toegang tot financiële bescherming tegen schades en het vermogen om werknemers veilig en productief te houden tijdens de pandemie. Sterke bedrijven daarentegen hanteerden een holistische, geïntegreerde visie op de pandemie en gaven aan dat risico-integratie de sleutel was tot hun aanpak om zich te wapenen tegen in opkomst zijnde risico’s;
- Sterkere bedrijven hechten veel waarde aan gegevens, analyse en expertise: Ondervraagde C-suite leaders en senior executives hechten meer waarde aan modellen, analyses of data science tools – 61% – om ervoor te zorgen dat hun bedrijf betere beslissingen neemt. Van de sterkere bedrijven zegt 61% er ook veel vertrouwen in te hebben dat ze de beschikbare gegevens en informatie kunnen analyseren om in de toekomst goede beslissingen te nemen.
“Ons onderzoek toont aan dat executives vertrouwen hebben in de toekomst en prioriteit hebben gegeven aan de noodzaak om beter voorbereid te zijn op risico’s in de nasleep van de pandemie,” zegt Lori Goltermann, Chief Executive Officer of Enterprise Clients bij Aon. “Wanneer we via onze Enterprise Client Group met CEO’s en andere leaders spreken, bevestigen deze bevindingen hun ervaring en versterken ze onze rol in het leveren van oplossingen die onze klanten de duidelijkheid en het vertrouwen geven om betere beslissingen te nemen die hun bedrijven beschermen en laten groeien.”
Klik hier om de resultaten van 2021 te bekijken: https://www.aon.com/new-approach-to-volatility-better-decisions-report/index.html
