MGA’s versnellen groei en innovatie, maar Next Gen Cloud Core en AI zijn daarvoor nodig en voor marktsnelheid en bedrijfswaarde. Dat is een van de uitkomsten van een rapport van Majesco, innovator in de verzekeringssector op het gebied van cloud-native, AI-gestuurde software, met als titel ‘MGA’s Strong Growth and Growing Role in the Insurance Market: Strategic Priorities 2025’.
Het rapport onderstreept hoe MGA’s hun rol in het verzekeringsecosysteem versterken door verzekeraars, herverzekeraars en investeerders een unieke combinatie van snelheid, specialisatie, schaalbaarheid en winstgevende kansen te bieden.
De gespecialiseerde focus, snelheid en innovatie van MGA’s creëren een unieke ‘petrischaal’ voor experimenten en innovatie die groei stimuleert en voldoet aan nieuwe risicobehoeften. Dit omvat nieuwe producten, distributiekanalen en acceptatiecapaciteiten met een operationele en technologische basis van de volgende generatie die gemakkelijk inspeelt op marktomstandigheden, nieuwe producten snel op de markt brengt, hun acceptatie-expertise verhoogt en MGA’s in staat stelt toptalent aan te trekken om groei te stimuleren.
“De MGA-sector is een divers, groeiend deel van het P&C-verzekeringssegment, van gevestigde MGA’s tot start-ups, gelieerd aan niet-gelieerde bedrijven, die een breed spectrum aan producten aanbieden, van traditioneel tot nichegericht, afgestemd op een nieuw tijdperk van risico’s en klantbehoeften”, aldus Denise Garth, Chief Strategy Officer bij Majesco. “Het vermogen van MGA’s om effectief groei te stimuleren, is in toenemende mate gebaseerd op hun technologische basis, die steeds meer steunt op intelligente oplossingen van de volgende generatie die gebruikmaken van geavanceerde technologieën zoals cloud, AI, GenAI, Agentic AI en API’s om efficiëntie en echte bedrijfsresultaten te stimuleren.”
Ondanks hun momentum lopen MGA’s achter bij het vervangen van hun verouderde oplossingen, waardoor ze in het nadeel zijn ten opzichte van nieuwe MGA-startups die gebruikmaken van intelligente oplossingen van de volgende generatie en het risico lopen hun toekomstige groei en operationele effectiviteit te beperken. Bovendien hebben MGA’s weliswaar gebruik gemaakt van data en analytics voor het afsluiten van verzekeringen, maar lopen ze achter op het gebied van het gebruik van GenAI en Agentic AI voor operationele efficiëntie, met name in vergelijking met verzekeraars. Als segment dat doordrenkt is van innovatie, kan AI de innovatiekatalysator zijn die MGA’s nodig hebben om voorop te blijven lopen op markttrends en technologische verschuivingen, waardoor ze het bedrijfsmodel voor een nieuw tijdperk van verzekeringen voortdurend kunnen herzien.
Klik hier voor het volledige rapport: https://www.majesco.com/white-papers/mgas-strong-growth-and-growing-role-in-the-insurance-market-strategic-priorities-2025/











