Minder dan een derde jongeren in VS en VK  ziet baan in verzekeringsbranche als  aantrekkelijk

Verzekeraars hebben moeite om jong talent aan te trekken, zo blijkt uit een nieuw onderzoek dat aanzienlijke verschillen laat zien tussen de carrièreambities van jongeren en de realiteit in de sector. Minder dan een derde van de jonge respondenten in de VS en het Verenigd Koninkrijk beschouwt een carrière in de verzekeringssector als aantrekkelijk. Dit wijst op aanzienlijke verschillen tussen hun carrièreambities en hun perceptie van de verzekeringssector, zo blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Free Partners LLP.

Het onderzoek, waarbij 1.017 jongeren werden gevraagd naar hun carrièreambities en perceptie van verschillende sectoren, laat zien dat de verzekeringssector moeite heeft om jong talent aan te trekken, met aanzienlijke verschillen tussen wat jongeren willen in een carrière en hoe zij denken dat werken in de verzekeringssector eruit zou zien. Gevraagd naar de bedrijfssectoren waarin mensen het meest aantrekkelijk vinden om te werken, eindigde verzekeringen op de laatste plaats.

Het imago-probleem van de verzekeringssector

Het onderzoek brengt grote verschillen aan het licht in de perceptie van verzekeringen voor drie van de vier belangrijkste carrièreambities van jongeren: persoonlijk evenwicht en groei, een groter doel en plezier en sociale contacten.

Maar liefst 87% van de respondenten streeft boven alles naar persoonlijk evenwicht en groei in hun carrière, maar slechts 46% denkt dat ze dat in de verzekeringssector kunnen vinden. Evenzo wil 79% een groter doel in hun werk zien, maar slechts 34% denkt dat de verzekeringssector dat doel kan bieden. En terwijl 71% graag in een leuke, sociale omgeving zou willen werken, zegt slechts 30% dat dat bij de verzekeringssector past.

Er zijn kleinere verschillen in perceptie als het gaat om meer praktische overwegingen. Zo is 76% van de ondervraagde jongeren op zoek naar een carrière waarin ze zich veilig voelen, en ziet 54% de verzekeringssector als een sector die die veiligheid kan bieden. Werken in een sector die ze al begrijpen of die innovatief en modern is, is minder belangrijk voor de respondenten.

“Om meer jongeren aan te trekken, moet worden nagedacht over  hoe een krachtige sociale rol beter kunt vervullen”, adviseren de auteurs van het onderzoek aan bedrijven in de verzekeringssector. “Onderneem actie en lanceer initiatieven die hieraan bijdragen, betrek uw mensen bij het bevorderen van uw doel en het uitvoeren van uw missie.”

.

Het potentieel voor bevredigend werk promoten

Verzekeringen hebben het potentieel om te voldoen aan de behoeften van jongeren op het gebied van ethiek, carrière en dagelijkse voldoening, aldus de auteurs van het rapport. Ze voegen er echter aan toe dat de verzekeringssector negatieve percepties moet overwinnen om aan te tonen dat het beroep aan deze behoeften kan voldoen.

Wat ethische voldoening betreft, vinden jongeren het erg belangrijk om behulpzaam te zijn en iets aan te bieden dat echt nodig is (79% is het hiermee eens), evenals het gevoel dat hun werk zinvol en positief is voor de wereld (78% is het hiermee eens). Hoewel 41% van de ondervraagde jongeren het ermee eens is dat verzekeringen een positieve impact kunnen hebben, denkt 54% dat verzekeringsmaatschappijen alleen om geld geven, en slechts 22% gelooft dat verzekeringen eerlijke bedoelingen hebben als het gaat om het uitbetalen van claims.

Wat betreft carrièrevervulling streeft 87% van de ondervraagden naar een carrière die persoonlijke balans en groei biedt, maar slechts 46% associeert dit met werken in de verzekeringssector. “Een carrière in de verzekeringssector kan vele vormen aannemen. Van de relatiegerichte makelaar tot de modelbouwend actuaris, de insurtech-techneut tot de gespecialiseerde specialist, de uitkeringsdeskundige tot de rustige claimmanager. De vaardigheden die in de sector nodig zijn, zijn zeer divers. Naast carrièrevoldoening kan verzekeren volgens het rapport ook dagelijkse voldoening bieden”, aldus het rapport.

 

Hoewel 71% van de ondervraagde jongeren aangeeft een leuke, sociale werkomgeving te willen, dacht 67% dat een baan in de verzekeringssector saai zou zijn. “Verzekeringen vormen een ecosysteem dat anders is dan elke andere sector. Om goed te kunnen functioneren, is samenwerking tussen mensen nodig. Het is een sector waarin relaties moeten worden opgebouwd en onderhouden”, aldus het rapport.

Om meer doelgerichte jonge talenten aan te trekken, beveelt het rapport verzekeraars aan om verschillende stappen te ondernemen om hun maatschappelijke rol beter te omarmen. Ten eerste: “Onderneem actie en lanceer initiatieven die hieraan bijdragen.” Ten tweede: “Betrek uw mensen bij het bevorderen van uw doel en het uitvoeren van uw missie.”Ten slotte adviseert het rapport: “Het komt neer op uw merk – uw waarden, missie en visie. Bekijk ze opnieuw en vraag uzelf af of ze waar zijn, of ze zinvol en inspirerend zijn, of ze uitvoerbaar zijn. Verbinden ze u met iets dat groter is dan uzelf?”

Bekijk het volledige rapport report here.