Britse kopers van bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen (D&O) werden geconfronteerd met een premiestijging van 110% tijdens de eerste helft van 2021, maar de stijgingen vertraagden een beetje in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste, volgens een nieuw rapport van Marsh.
De cijfers van de eerste helft volgen op een gemiddelde stijging van 127% in de Britse D&O dekking in de loop van 2020, zo blijkt uit de statistieken van de makelaar. Maar Marsh zegt dat de D&O voorwaarden licht zijn verbeterd voor kopers tot en met 2021, met de versoepeling van de tariefstijgingen die naar verwachting zullen aanhouden in de tweede helft van het jaar.
Het eerste kwartaal van 2021 opende met gemiddelde D&O-premiestijging van 136% in het Verenigd Koninkrijk, maar daalde met 92% in het tweede kwartaal voor het eerst sinds het eerste kwartaal van 2019 onder de 100%, legt Marsh uit.Als de neerwaartse trend doorzet, zouden de D&O-tarieven volgens de gegevens van Marsh in Q4 2020 een piek hebben bereikt met een stijging van 157%.
“Dit is goed nieuws voor kopers van D&O verzekeringen en kan wijzen op verdere verlagingen in de rest van het jaar, in tegenstelling tot de grote stijgingen ervaren in de tweede helft van 2020”, zegt Marsh. Driecijferige tariefverhogingen hebben nieuwe capaciteit aangetrokken voor de D&O markt en de druk op het aanbod verlicht, met meer dan een dozijn nieuwe verzekeraars die op de Britse zakelijke markt bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen aanbieden, voegt de makelaar toe.
Tegelijkertijd met de veranderingen in het aanbod, hebben kopers de vraag verminderd om de premiestijgingen te compenseren. De gemiddelde dekkingslimieten van kopers daalden met 10% in 2020 en 4% in de eerste helft van 2021, volgens Marsh.
