Marsh Global Insurance Market Index: Premies Europa dalen voor derde jaar op rij in alle branches behalve voor Casualty-polissen

In het tweede kwartaal van dit jaar heeft de dalende trend van het premieniveau in Europa zich voortgezet. De premies daalden voor het derde kwartaal op  rij. Na eerder dalingen in Q1 2025 (min 1%) en Q4 2024 (min 2%) daalde het gemiddelde premieniveau in het tweede kwartaal van dit jaar met 4%. Net als bij de wereldwijde trend is ook in Europa casualty de enige branche met een premieverhoging (+ 2%), zo blijkt uit de meest recente editie van Marsh’ Global Insurance Market Index.

Bij propertyverzekeringen daalden de premies  met 4% doordat de concurrentie tussen verzekeraars groot bleef. Daarmee komt de gemiddelde premiedaling hoger uit dan in Q1 (min 1%), en Q4 2025 (min 2%), terwijl het premieniveau in Q3 2024 zich na vele kwartalen van premieverhogingen zich stabiliseerde.

Frankrijk, Spanje en Nederland voerden de premiedalingen aan, terwijl Duitsland, Italië en de Scandinavische landen doorgaans vlakke tarieven tot lichte dalingen kenden. Gevestigde verzekeraars richtten zich op behoud en groei, terwijl nieuwe verzekeraars expansie nastreefden.Daarnaast bleven langetermijnovereenkomsten (LTA’s) gebruikelijk in Europa.

Verzekerden waren over het algemeen in staat om extra limieten te bedingen en het aantal niet-controversies te verminderen, waarbij ze meestal de voorkeur gaven aan flexibele verzekeraars.  Onzekerheid over tarieven leidde ertoe dat klanten meer duidelijkheid zochten over de kwetsbaarheid van leveranciers, waardoor verzekeraars zich concentreerden op voorwaardelijke blootstelling aan bedrijfsschade en risico’s met betrekking tot de toeleveringsketen.

Casualty

De premies uit Casualty-verzekeringen liepen gemiddeld met 1% op, grotendeeld door blootstelling aan de VS. Dit volgt op verhogingen in Q1 (+ 2%) en Q3 (+ 2%) terwijl de casualtypremies in Q4 stabilieerden

De premies voor algemene aansprakelijkheid stegen licht, hoewel er in bepaalde landen sprake was van dalingen voor complexere risico’s. De risicobereidheid van verzekeraars nam toe, met een bereidheid om complexere risico’s te ondersteunen. Sommige verzekeraars verhoogden de limieten.Verder nam de concurrentie voor niet-Amerikaanse risico’s toe, bleef de dekking stabiel, met enige aandacht voor  sancties in de polisvoorwaarden.

De premies  voor aansprakelijkheidsdekking in autopolissen bleven met dubbele cijfers stijgen in de meeste landen met dubbele cijfers stijgen, met uitzonderingen in Scandinavië, waar de tarieven stabiel bleven.- De inflatie bleef de kosten van vervangende onderdelen opdrijven, wat leidde tot hogere claimkosten. De hogere frequentie van ongevallen en ernstige natuurverschijnselen, zoals hagel en overstromingen, vormden een uitdaging voor de technische resultaten van verzekeraars en leidden in sommige gevallen tot premieverhogingen.

FinPro-lines

De premies voor FinPro-polissen daalden, vooral in excess layers, met gemiddeld 6% te midden van een ruime verzekeraarscapaciteit. Voor veel klanten met bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen (D&O) daalden de tarieven, waarbij veel grote programma’s werden vernieuwd op basis van langetermijnovereenkomsten (LTA’s) waarin vooraf overeengekomen premiekortingen werden opgenomen.

De premies voor misdaadverzekeringen daalden door toegenomen concurrentie. De capaciteit in de financiële en professionele branches overtrof de vraag, waarbij zowel nieuwkomers als gevestigde partijen hun capaciteit uitbreidden. De markt voor beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen (PI) zag de premies over het algemeen lager dalen dan die voor D&O, hoewel er enkele kleine stijgingen werden waargenomen. Er waren mogelijkheden om de polisvoorwaarden te heronderhandelen en de dekking te vernieuwen, met name in D&O en milieu-, sociale en governance (ESG) risico’s.

Cyber

De premies voor cyberverzekeringen daalden door concurrentie van verzekeraars met 15%, het vierde opeenvolgende kwartaal met dalingen met dubbele cijfers. Nieuwe verzekeraars betraden de markt en verhoogden de capaciteit voor kleine en middelgrote ondernemingen. Veel klanten kochten hogere limieten en pasten hun programma’s en retenties aan.

– Verzekeraars schaften doorgaans beperkingen af en breidden de dekking voor accounts uit met extra sectorspecifieke uitbreidingen en oplossingen. Nieuwe regelgeving, zoals de NIS 2 richtlijn, de EU Digital Operational Resilience Act (DORA) en de EU AI Act worden geïmplementeerd.