Volgens Marsh JLT Specialty zijn de politieke risico’s in elk land over de hele wereld toegenomen in de eerste helft van 2020, omdat de Covid-19-pandemie de sociale onrust en economische gevolgen heeft versneld. Marsh JLT publiceerde halverwege het jaar een update van zijn Political Risk Map en stekt daarin dat alle onderzochte 197 landen eind juli hogere risicoscores hebben behaald dan aan het begin van het jaar. In dezelfde periode vorig jaar zagen slechts 60 landen, of 30%, een verhoogd politiek risico.
“De economische en sociale gevolgen van de pandemie zorgen voor aanzienlijke verschuivingen in het wereldwijde politieke risico , introduceren een nieuwe dynamiek en versnellen bestaande geopolitieke megatrends”, stelt Marsh JLT in het rapport. Terwijl nationale lockdowns om de verspreiding van het virus te beperken de actieve onrust en protesten onder de bevolking effectief hebben uitgeroeid, zullen de economische gevolgen van de pandemie en de bestaande spanningen onvermijdelijk naar de oppervlakte borrelen, aangezien beperkingen worden verlicht en de aanpak van Covid-19 door de overheden leidt tot onrust onder de bevolking. Bovendien zorgden wereldwijde protesten tegen rassenongelijkheid ook voor extra spanningen in de eerste zes maanden van 2020 na de dood van George Floyd in de VS,
Politiek risico Nederland lager dan gemiddeld
Marsh JLT ontdekte ook dat het niveau van het verhoogde risico veel hoger was in de eerste helft van 2020. Dit jaar registreerde 40% van de landen een verhoogd risico tussen 1 en 1,4 in de rating van de makelaar. In de eerste zes maanden van vorig jaar waren de stijgingen veel bescheidener en waren ze doorgaans minder dan 0,4. Volgens de Political Risk Map hebben de meeste landen in Europa een gemiddeld politiek risico van 4,1 tot 6. Duitsland, Ierland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavische landen scoren lager op het politieke risico tussen 2,1 en 4, in lijn met de VS. Venezuela, Soedan en Zimbabwe zijn de enige landen waar Marsh JLT momenteel van uitgaat dat ze het hoogste politieke risiconiveau hebben, met een score tussen 8,1 en 10.
De makelaar zei dat de bestaande spanningen zullen toenemen door de pandemie en dat regeringen assertiever buitenlands beleid kunnen voeren, inclusief handelsbeschermingsmaatregelen, om af te leiden van nationale kwesties. Marsh JLT waarschuwde dat dit ‘een risico op gewelddadige confrontatie met zich meebrengt’. Sinds het uitbreken van Covid-19 heeft Marsh JLT een toenemende rivaliteit tussen China en Amerika waargenomen, waarbij de politisering van handels- en investeringsrelaties zich heeft uitgebreid tot de volksgezondheid. Technologiebedrijven zitten al in het midden. Landen staan ook onder druk om partij te kiezen, zoals blijkt uit de beslissing van het VK om Huawei te weren van zijn 5G-netwerken.
Economische prestaties zullen de sleutel zijn tot het herstel van landen van de pandemie, maar Marsh JLT zei dat dit waarschijnlijk niet overal gelijk zal zijn. Landen die de crisis zijn ingegaan met zwakkere fundamentals zullen waarschijnlijk met diepere economische littekens te maken krijgen. Het economisch herstel kan bovendien nog worden belemmerd door verdere pieken in het virus. “Terwijl economische gegevens uit Europa een voorzichtige beweging in de richting van herstel lieten zien, kan de vrees voor een tweede golf van infecties het momentum alsnog ondermijnen.”