De sector Schade omvat een premievolume van 3,42 miljard euro, een stijging met 3,9% ten opzichte van de 3,29 miljard . Dat is 78,1% van de totale volmachtmarkt. Binnen deze sector worden drie belangrijke branches onderscheiden: 1. Motorrijtuigen (1,59 miljard) 2. Brand (1,04 miljard) 3. Aansprakelijkheid (0,30 miljard) Deze drie branches omvatten gezamenlijk 85,8% van de Schade volmachtmarkt. De overige 14,2% omvat producten/ productclusters zoals transport, luchtvaart, recreatie en geldelijke verzekeringen. Het premievolume is de afgelopen jaren, met uitzondering van 2021, telkens gestegen. Dit blijkt uit het Marktrapport Volmachten 2022 van de Nederlandse Vereniging van Gevolmachtigde Assurantiebedrijven (NVGA) en het Verbond van Verzekeraars op basis van de resultaten uit de Volmacht Resultaat Analyse (VRA
De COR stijgt in 2022 vanwege een 7,6 procentpunten hogere schaderatio. Deze stijging wordt deels verklaard door de februaristormen in 2022, die alleen al zorgden voor een schadelast van circa 66 miljoen euro. De beloningsratio daalt van 29,1 in 2018 naar 28,8 in 2022.
De sector Inkomen omvat met een premievolume van 0,75 miljard euro 17,2% van de totale volmachtmarkt. De groei van het premievolume komt in 2022 uit op 8,2%. Met 0,61 miljard euro omvat de branche Verzuimverzekeringen 80,7% van de sector Inkomen. De overige tekening (19,3%) bestaat uit AOV, WIA en WGA.
De bruto verdiende premie in de volmachtmarkt bij de branche Motor stijgt in 2022 met 2,8% en komt uit op 1,59 miljard euro. Dit is 26,4% van het totale Nederlands premievolume branche Motorrijtuigen 2021. De totale stijging van het premievolume sinds 2018 bedraagt 5,7%.. Sinds 2018 tot en met 2020 is er jaarlijks sprake van een verbetering van het resultaat. In 2019 en 2020 is een daling van de COR zichtbaar van respectievelijk vijf en acht punten. In de jaren 2021 en 2022 zien we een verslechtering van het resultaat door de stijging van de COR naar respectievelijk 91,7 en 98,8. De schade hangt mede af van de verkeersintensiteit. Uit de cijfers over verkeersdrukte van CBS, die is bijgewerkt tot en met week 49, is te zien dat bijna alle weken van 2022 een hogere verkeersintensiteit hebben dan die in dezelfde periode een jaar eerder.
In 2022 is de schaderatio ten opzichte van het jaar ervoor met 7,1 procentpunten gestegen naar 62,9% van de bruto verdiende premie. Het resultaat blijft desondanks voor het 4e achtereenvolgende jaar in de zwarte cijfers. De beloningsratio is sinds 2018 stabiel op bijna 26. Het aandeel van provisie binnen de beloning stijgt van 64,5% in 2018 naar 66,3% in 2022.Wanneer de gegevens naar schadejaar worden afgezet, dan zien we tot en met 2020 een jaarlijkse daling van de schaderatio in het 1e jaar. De schaderatio van eerste jaarschaden daalt met 3,9 procentpunten tot 50,4 in 2019 en vervolgens tot 40,8 in 2020. Vanaf 2021 stijgt de schadelast van eerste jaarschaden en komt uiteindelijk uit op 47,9 in 2022 (een schadebedrag van 0,76 miljard euro). Op basis van de schaden uit 2018 en 2019 wordt duidelijk dat de uitloop na 3-4 jaar, die hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door letselschaden, uitkomt op ongeveer 10-14%.
Brand
De bruto verdiende premie in de volmachtmarkt bij de branche Brand stijgt in 2022 met 5,4% en komt dan uit op 1,04 miljard euro. Dit is 22,5% van het totale Nederlands premievolume branche Brand 2021. In totaal zien we sinds 2018 een stijging van het premievolume van 20,6%. De schaderatio stijgt ten opzichte van het jaar ervoor met 8,9 procentpunten naar 55,1% van de bruto verdiende premie in 2022. De hoge schaderatio in 2018 vindt zijn oorzaak vooral in de zware storm op 18 januari 2018. Vier jaar later is de schadelast wederom hoog vanwege zware weersomstandigheden aan het begin van het jaar (namelijk de februari stormen Dudley, Eunice en Franklin). Daarnaast kreeg Stichting Salvage in 2022 ten opzichte van het jaar ervoor 10,4% meer meldingen over incidenten aan gebouwen binnen. Wanneer we de gegevens naar schadejaar analyseren, wordt zichtbaar dat er sprake is van een minimale schade-uitloop. De COR over de eerste jaarschaden zit dicht bij de COR op boekjaar. Het verschil in COR tussen boekjaar en schadejaar is maximaal 2 procentpunten
Aansprakelijkheid
De bruto verdiende premie in de volmachtmarkt bij de branche Aansprakelijkheid stijgt in 2022 met 4,6% en komt uit op 0,30 miljard euro. Dit is 20,0% van het totale Nederlandse premievolume branche Aansprakelijkheid 2021 . Sinds 2018 is er sprake van een positief stabiel resultaat, waarbij 2019 opvalt door het goede resultaat met een COR van 82,8. Het jaar 2022 komt met een COR van 89,5 ongeveer uit op de gemiddelde COR van de afgelopen vier jaren.
Wanneer de gegevens naar schadejaar worden afgezet, dan zien we een aanzienlijke uitloop van de schadelast. Zo is te zien dat de schaderatio van 2018 in het eerste schadejaar 32,3 was en met 18,3 procentpunten groeit naar 50,6 in het 5e schadejaar. De schaderatio in het eerste schadejaar van 2022 is met 27,4 laag in vergelijking met voorgaande jaren. De beloningsratio is in 2022 tot slot 1,2 procentpunt lager dan in 2018.
Verzuim
De bruto verdiende premie van verzuimverzekeringen in de volmachtmarkt stijgt met 10,3% naar 0,61 miljard euro in 2022. Sinds 2018 is het premievolume met 66,9% gestegen. Het aandeel van het premievolume volmachten binnen het geheel van sector Inkomen 2021 bedraagt 14,2%. Het ziekteverzuim in Nederland neemt gestaag toe en wel van 4,3% in 2018 naar 5,6% in het derde kwartaal van 2022 (CBS).
De beloningsratio bij Verzuim is met 19,1% van de bruto verdiende premie laag ten opzichte van de sector Schade met een beloningsratio van 28,8. Dit vindt zijn oorzaak in een lager provisiepercentage. Bij verzuimverzekeringen gaat het om een veel hogere premie per polis dan bij schadeverzekeringen, dus om een veel hogere nominale provisie per polis.
De schaderatio in de eerste jaarschaden laten een daling zien over de jaren heen. De eerste jaarschade was 35,6% in 2018 en daalde tot 26,4% van de bruto verdiende premie in 2022. Wanneer gekeken wordt naar de ontwikkeling van de schadelast, dan valt op dat er over de jaren 2018-2020 een negatief resultaat is behaald. Op basis van de schaden uit 2018 tot en met 2020 zien we dat de uitloop ongeveer 51% van de bruto verdiende premie bedraagt.