Markel Nederland lanceert nieuwe beroepsaansprakelijkheidspolis  voor in Nederland gevestigde ICT-bedrijven en -professionals

Markel Nederland heeft een nieuwe beroepsaansprakelijkheidsverzekering gelanceerd met een dekking specifiek ontwikkeld voor in Nederland gevestigde ICT-bedrijven en -professionals. In een toelichting schrijft de nicheverzekeraar: “Informatie- en communicatietechnologie (ICT), waaronder begrepen informatie technologie (IT), is een erg diverse doelgroep. Deze doelgroep is niet nieuw voor Markel.

Een groot aantal ICT-beroepen, zoals ICT-adviseurs en softwareontwikkelaars, verzekeren wij op dit moment al tegen beroepsaansprakelijkheid op grond van ‘algemene’ of ‘technische’ beroepsaansprakelijkheidsvoorwaarden. Omdat deze voorwaarden zijn gebaseerd op het traditionele ‘beroepsfoutenbegrip’ zijn deze niet passend voor alle ICT-bedrijven en -professionals.”
De dekking van ons nieuwe ICT-product werkt niet op basis van een ‘beroepsfout’, maar op basis van een ‘handelen of nalaten’. “Hierdoor kunnen wij (ook) ICT-bedrijven en professionals verzekeren die niet kunnen worden verzekerd op basis van het traditionele ‘beroepsfoutenbegrip’, zoals hostingbedrijven en exploitanten van IT-platforms.”

𝗗𝗿𝗶𝗲 𝗿𝗲𝗱𝗲𝗻𝗲𝗻 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗼𝗺 𝗲𝗲𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗼𝗲𝗽𝘀𝗮𝗮𝗻𝘀𝗽𝗿𝗮𝗸𝗲𝗹𝗶𝗷𝗸𝗵𝗲𝗶𝗱𝘀𝘃𝗲𝗿𝘇𝗲𝗸𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝗼𝗻𝗺𝗶𝘀𝗯𝗮𝗮𝗿 𝗶𝘀 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗶𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲 𝗜𝗖𝗧-𝗽𝗿𝗼𝗳𝗲𝘀𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹

1. Geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering, geen opdracht
De meeste opdrachtgevers eisen dat de opdrachtnemer beschikt over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die bescherming biedt tegen beroepsfouten, onzorgvuldig handelen of nalaten tijdens de uitvoering van de opdracht. Opdrachtgevers zijn terughoudend (of weigeren zelfs) te contracteren zonder beroepsaansprakelijkheidsverzekering. In de competitieve ICT-wereld is het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering een absolute must om opdrachten gegund te krijgen.

2. De kosten van een ICT-claim kunnen hoog uitvallen
Een claim kan variëren van een paar honderd euro tot honderdduizenden euro’s. Ook indien de opdrachtnemer niet aansprakelijk is, kunnen de kosten van verweer tegen een (dreigende) claim hoog oplopen. Indien de opdrachtnemer niet verzekerd is tegen beroepsaansprakelijkheid, moet hij de juridische kosten van verweer en schadevergoeding zelf betalen, hetgeen hem financieel kwetsbaar maakt.

3. Gemoedsrust, reputatiebescherming en professionaliteit
Hoeveel jaar werkervaring een ICT-professional ook heeft, het risico op een beroepsfout, een onzorgvuldig handelen of een nalaten blijft altijd aanwezig. Het is onmogelijk om het beroepsaansprakelijkheidsrisico volledig uit te sluiten. Zelfs met de beste intenties en zorgvuldigheid kan er iets misgaan, hetgeen kan leiden tot een forse claim. Voor de gemoedsrust en reputatiebescherming dient iedere opdrachtnemer een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten die hiervoor dekking biedt. Bovendien toont de opdrachtnemer hiermee professionaliteit, hetgeen het vertrouwen van de opdrachtgever versterkt.