Tijdens de jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) deze week in Singapore heeft Neil Roberts, voorzitter van het beleidsforum van IUMI, bevestigd dat maritieme veiligheid, milieubescherming en bemanning centraal blijven staan op de beleidsagenda van de organisatie.
Tijdens de workshop van het beleidsforum schetste Roberts enkele van de meest urgente uitdagingen voor de maritieme sector. “De kern van ons werk in het beleidsforum blijft gericht op de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en initiatieven ter verbetering van de veiligheid op zee. Onze leden zijn actief betrokken bij de IMO Ship Systems and Equipment Sub-Committee met name rond kritieke kwesties zoals branden op containerschepen, die nog steeds in de lift zitten, en het vervoer van elektrische voertuigen.”
Vorige week heeft IUMI een bijgewerkt standpuntdocument gepubliceerd met advies over risicobeperking voor het veilige vervoer van elektrische voertuigen (EV’s) over zee. Op basis van nieuw onderzoek en nieuwe bevindingen zijn de belangrijkste updates:
- Beheersing van thermische runaway en potentieel explosieve gassen.
- Vergelijking van de brandintensiteit tussen EV’s en voertuigen met verbrandingsmotoren.
- Het aanpakken van kwetsbaarheden in het ontwerp van pure auto- en vrachtwagentransportschepen (PCTC’s).
- Prioriteit geven aan vroege detectie en ‘fixed first’-brandbestrijdingsstrategieën voor PCTC’s.
- Herbeoordeling van de effectiviteit van op schuim gebaseerde brandblussystemen.
In augustus publiceerde IUMI een informatiebrochure waarin maritieme verzekeraars werden aangespoord om hun kennis over de risico’s van moderne slavernij binnen maritieme en logistieke (?) toeleveringsketens te vergroten. Aangezien de maritieme sector als risicovol wordt beschouwd, roept de brochure verzekeraars op om waar mogelijk een proactieve houding aan te nemen. Hoewel erkend wordt dat verzekeraars doorgaans een stap verwijderd zijn van de directe bedrijfsvoering, benadrukt de brochure hun cruciale rol bij het vormgeven van verantwoorde praktijken binnen de sector.
Roberts ging in op bredere geopolitieke uitdagingen:“Het is onmogelijk om niet te verwijzen naar de complicaties die worden veroorzaakt door sancties, het favoriete instrument van elke westerse politicus. Het probleem voor verzekeraars is tweeledig: ten eerste de noodzaak om te voldoen aan de sancties en ten tweede de moeilijkheid om handel te drijven wanneer twee volstrekt tegengestelde belangen met elkaar moeten worden verzoend. Sancties zijn bedoeld om de handel te belemmeren, terwijl maritieme verzekeringen juist bedoeld zijn om deze te faciliteren.”
Roberts stond ook stil bij milieurisico’s en verwees daarbij naar het incident met de X-Press Pearl en andere recente gevallen, zoals de Solong en Elsa 3. Deze incidenten hebben de verwoestende gevolgen van nurdles – kleine plastic korrels – aan het licht gebracht wanneer ze in de oceaan terechtkomen, waar ze bijna onmogelijk te verwijderen zijn en vaak in de voedselketen terechtkomen. “Nu er miljarden meer worden geproduceerd en over zee worden vervoerd, is er meer controle nodig. IUMI is van mening dat nurdles onder de code voor gevaarlijke goederen moeten vallen en blijft aandringen op verandering op dit gebied”, aldus Roberts.
De Policy Forum Workshop van dit jaar legde sterk de nadruk op de cruciale rol van zeevarenden bij het in stand houden van de wereldhandel. De discussies waren gericht op de vaak over het hoofd geziene uitdagingen waarmee bemanningen worden geconfronteerd, zoals vermoeidheid, arbeidsomstandigheden en wervingsdruk.